Har en Windows RT platta. Köpte den när jag ledsnade på Bills produkter men fortfarande ansåg mig behöva Office paketet. Har använt den exklusivt till administration.
Jag ledsnade när jag inte längre kunde blockera uppdateringar i Windows när jag bara har mobilt bredband. Det gav mig känslan att inte äga min egen dator.
RT har jag nätt och jämt tolererat. Typ varannan gång den använts har den stått en halvtimme och tuggat med uppdateringar.

I går hände det. Som jag skrivit är inte uppdateringar något jag kan välja att göra. Startade upp för att arbeta med bokföring. Den står och tuggar med käcka skärmmeddelanden av typ ”35% klart, stäng inte av din dator”
När jag sedan försöker öppna Explorer kommer en skärmdump upp.

Certifikat har dragits in av utfärdaren.

Explorer vägrar starta. Nu har jag en enhet som inte kan kommunicera på något vettigt sätt. Den värdelösa affären i startmenyn har ingen annan webläsare att erbjuda. Explorer är omöjlig att avinstallera. I ett slag blev RT ett bojsänke. Lite för lätt för något annat än ett flöte bara.

Min fråga.
Finns det lagstiftning som ger säljare av enheter rätt att aktivt förstöra kundernas grejer efter några år?

Mvh Findus

Prova att installera 10S på den istället?

Testa UC Browser http://www.ucweb.com/desktop/ Vissa hävdar att den ska funka på RT även om det är oklart från deras hemsida. FInns offline installer så värt att lägga på minneskort eller liknande och testa att installera?

BirgitS
Går det att göra en systemåterställning till innan de senaste uppdateringarna för att få igång IE igen?
Kan man inte komma åt listan med tjänster i RT och där stänga av tjänsten Windows Update?

RT är en tablet. Bara appar. Inga program. Så att säga låghalt från start. Nu har den petat ut ögonen på sig själv.

Hade jag kunnat stänga av Uppdate hade jag gjort det.
Det enda sättet har varit att ha den offline.

Utan webbläsare, kan jag bara installera appar från Windows egen köpapp på startsidan. Där finns givetvis inga konkurrerande grejer.

Jag har en plan.
Ska lägga över viktiga excell-filer till en gammal win7 netbook som jag sparat. Från den kan jag mejla filerna till mig själv.
Sedan går jag till El Giganto och köper en Mac med Office paket. Ta da...

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
RT är en tablet. Bara appar. Inga program. Så att säga låghalt från start. Nu har den petat ut ögonen på sig själv.

Hade jag kunnat stänga av Uppdate hade jag gjort det.
Det enda sättet har varit att ha den offline.

Utan webbläsare, kan jag bara installera appar från Windows egen köpapp på startsidan. Där finns givetvis inga konkurrerande grejer.

Jag har en plan.
Ska lägga över viktiga excell-filer till en gammal win7 netbook som jag sparat. Från den kan jag mejla filerna till mig själv.
Sedan går jag till El Giganto och köper en Mac med Office paket. Ta da...

Mvh Findus

Du kan installera från flashdrive men men. Om du har lust att lägga ut pengarna, will ha office, och slippa Windows är ju en Mac givetvis lösningen för dig. Vad gäller uppdateringar är dock knappast Apple bättre än Microsoft (vilket iaf för standard Windows har mycket bra uppgraderingsmöjlighet och bakåtkompatibilitet) https://support.apple.com/en-us/HT201624

BirgitS
Illustration av en pingvin med ett svärd och texten "KILL BILL: A SYSTEMS DIRECTED BY LINUS TORVALDS" mot gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
Är det en surface1 eller 2?
Till 1:an finns (eller fanns i alla fall recovery image på nätet)

För att döda windows update så kan man peka om windowsupdate hosten i hosts filen så uppdaterar den inget mer.

• Gilla
lat
  • Laddar…
@Mats Tack. Det var ett förslag som kan fungera. Strategin borde alltså vara att först göra som du säger så att enheten inte längre kan uppdatera sig.
Sedan kan jag återställa till läget före uppdatering KB4516067.

Om RT har möjlighet då kommer den köra KB4516067 varje gång jag startar enheten. Vet inte om mina administrationstättigheter räcker för att ändra win-uppdate hosten. Om så finns det hopp.

Mvh Findus

Ingen hjälp överhuvudtaget, men vill inflika att jag är så förbannat trött på dagens IT.
Bara tvingar på oss massa skit jämt. Har en dator i gillestugan (Win7) enkom för Netflix, men den tuggar/fastnar i Windows Update loop varannan dag eller oftare, bara tuggar 99-100% hårddisk. Trots att jag i tjänster inaktiverat (satt på manuell start) Windows Update och alla andra tjänster, den bara struntar i det. Precis som Java.
Macen är nästan lika jobbig den, men den funkar lite bättre. Men bara lite.
Ipad är väl det som funkar bäst, om man väljer att helt styras själsligt av applekulturen.

platon1980 platon1980 skrev:
Ingen hjälp överhuvudtaget, men vill inflika att jag är så förbannat trött på dagens IT.
Bara tvingar på oss massa skit jämt. Har en dator i gillestugan (Win7) enkom för Netflix, men den tuggar/fastnar i Windows Update loop varannan dag eller oftare, bara tuggar 99-100% hårddisk. Trots att jag i tjänster inaktiverat (satt på manuell start) Windows Update och alla andra tjänster, den bara struntar i det. Precis som Java.
Macen är nästan lika jobbig den, men den funkar lite bättre. Men bara lite.
Ipad är väl det som funkar bäst, om man väljer att helt styras själsligt av applekulturen.
Windows update-servicen brukar väl stå på manuell start... Den startas on demand av nån annan. Sätt den som disabled istället.

Chrome OS är väl det som är enklast om man bara ska köra typ Netflix

@Johannes Carlsson
RT är en tablet som det inte går att installera program på. Bara appar från Windows egen shop. Inga konkurrent webbläsare där. Explorer är integrerat med systemet. Därför fullständigt hål i huvudet att beröva köparna den enda vägen att nå webben.

Den enda kommunikation som jag har med RT är att lägga över filer på en USB sticka och ladda in dem på en annan Windows enhet.
Alla förslag som kräver nedladdning från nätet är blockerade.

Mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.