Cirkulationspumpen i vår fjärrvärmepanna har börjat låta konstigt, som ett knackande som sker. Videon fångar upp ljudet väldigt bra (låter nästan mer på videon än i verkligheten).

Vad kan det vara? Knappast luft. Är ett lager dåligt? Vad gör man i så fall åt det? Vill helst inte råka ut för ett otajmat fjärrvärme-haveri i mellandagarna...

Jag provade att ändra varvtalet och sedan ändra tillbaka, då försvann ljudet och har ännu inte (1h) återkommit.

Ankaret med påmonterad impeller är inte fast, det är vattensmorda lager i den, det gör att det kan åka lite fram och tillbaka i motorn, samt ta i lite grann, vid omstart kan det bli så det stannar i ett anat läge med fritt spelrum, inte mycket att göra än att byta den. Du har en mässingskruv där, innanför så finns axeln en bit in, lossar du den och stoppar in en rund träbit,0 kan du trycka på axeln lie , pinnen vill nog kanske snurra med lite, men hål i bara, då märke du om det börja lite. Den mutternlossas i bland när pumpen har fastnat av någonorsak, sitter ett spår i axeln så det går att snurra och få fart på en trilskande pump. Nu
kan det även vara något som kommit in i impellerhuset och skramlar/tar i impellern. Då går det att lossa 4 skruva och ta bort drivsida ( den med kopplingsboxen och ankare/impeller och rensa. Tänk då på att so det att stänga ventiler lite överallt så inte allt vatten rinner ur husets system. Det kan komma mycket vatten ändå och luftning är nödvändigt efter en sådan operation.
PS Har du serviceavtal med FJV så säg till om detta, kostar då inget mer än materiel..

Tack för svar! Jag har tyvärr inget serviceavtal så det blir nog en lite dyrare affär (om jag inte gör det själv).

Jag förstod inte riktigt, menade du att det förmodligen skulle räcka med att byta impellern eller att hela pumpen skulle bytas ut?

Efter att jag bytte till läge 2 och sedan tillbaka till 3 så har den inte låtit något mer så den kanske har hamnat i ett mer gynnsamt läge nu.

Jepp , den kan gå rätt länge efter det, kan även vara någon flisa som lagt sig på bra plats eller åkt iväg. Bara att hoppas den inte skramlar mer, den har några år på nacken, mina har gått i 15 år nu.

Ok. Då pillar jag inte mer på den nu och hoppas den klarar sig en stund till med andra ord.Tack för svaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.