Jag har ett äldre FTX-aggregat som jag skulle vilja styra schemalagt via app men även som kan kopplas till en fuktgivare i badrum så att den kan dra igång om någon skulle vara hemma och duscha eller om tvätt hänger på tork när den schemalagt är avstängd. Jag tänker mig någon typ av 230V smart plug som även har en extern fuktsensor. Någon som känner till den lösning jag efterfrågar? FTX ska alltså styras via schema samt når fuktgivande går över en viss angiven gräns.
 
Tror du kan lösa det med Shelly.
Finns dels pluggar men också inbyggnadsdosor. Till det en shelly h&t som är batteridriven sensor för temp och fukt.

Borde gå att få ihop det. Beroende på vad aggregatet drar kanske du vill ha inbyggnad och inte plug.
 
tensiden tensiden skrev:
Tror du kan lösa det med Shelly.
Finns dels pluggar men också inbyggnadsdosor. Till det en shelly h&t som är batteridriven sensor för temp och fukt.

Borde gå att få ihop det. Beroende på vad aggregatet drar kanske du vill ha inbyggnad och inte plug.
Har du någon länk till den externa sensorn?
Jag vill att det ska kunna fungera även utan internetuppkoppling. Aggregatet drar 140W. Jag tänkte bygga om det till stickkontakt men det är inte hugget i sten än.
 
I ibkcad skrev:
Har du någon länk till den externa sensorn?
Jag vill att det ska kunna fungera även utan internetuppkoppling. Aggregatet drar 140W. Jag tänkte bygga om det till stickkontakt men det är inte hugget i sten än.
Bättre att du googlar tror jag, eller kollar i Shellytråden här på forumet.

Shelly 1/PM med expansion kan nog ta en temp/fuktsensor direkt. Annars har du Shelly h&t som extern sensor.

Shelly kopplar du mot Wi-Fi. Nät skall inte behövas, men det beror lite på hur du vill styra.
 
tensiden tensiden skrev:
Bättre att du googlar tror jag, eller kollar i Shellytråden här på forumet.

Shelly 1/PM med expansion kan nog ta en temp/fuktsensor direkt. Annars har du Shelly h&t som extern sensor.

Shelly kopplar du mot Wi-Fi. Nät skall inte behövas, men det beror lite på hur du vill styra.
Jag hittade på den. Tråden ska jag kolla, tack för tipset! Har du någon egen erfarenhet av Shelly själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.