A
Tack
 
Vad gäller din andra fråga så ja, det finns utomhuskabel som är UV-resistent. Jag har en snutt standardkabel till min Nanobeam och det har fungerat i flera år nu. Är det inte otroligt krångligt att byta kabeln kan man kanske tillåta sig att använda en standardsladd man redan har på hyllan....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Troligen så vill man byta utrustningen innan kabeln ger sig. Så gör man ingen lång avancerad installation av själva kabeln så skulle jag köra på en vanlig... jag har själv ett antal vanliga kablar utomhus som säkert varit med i 15 år nu. Utrustningen i kabelns ändar är dock utbytt/uppgraderad..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kan jag inte trycka i lite silikon i kontakterna innan jag pressar ihop dem?
 
Aldrig provat det.
Oftast brukar själva kontakten sitta skyddad från direkt väder. Men annars kan man ju köpa en färdig gjuten patch-kabel. Dock kommer ju själva kontakten att vara öppen för fukt i alla fall.
Jag skulle inte göra någon extra ansträngning här i alla fall...
 
Hej!
Jag har samma problem som - men jag har en tråd indragen i gästhuset redan.
När jag pluggar in en av mina google wifi-puckar så blinkar den rött och säger att den är offline.
Vad gör jag för fel??

Tack för hjälpen!
 
A Andreas Gustafsson2 skrev:
Hej!
Jag har samma problem som - men jag har en tråd indragen i gästhuset redan.
När jag pluggar in en av mina google wifi-puckar så blinkar den rött och säger att den är offline.
Vad gör jag för fel??

Tack för hjälpen!
Det underlättar nog om du berättar hur andra änden av tråden är inkopplad?

/M
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Jag skulle börja med att koppla in en dator istället, då kan man lättare se att man får kontakt och felsöka.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Homeplug med wifi-extender?

(Jag kör homeplug hemma, fast utan wifi-extender. Synnerligen praktisk produkt.)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Det underlättar nog om du berättar hur andra änden av tråden är inkopplad?

/M
Hej!!
Ber om ursäkt att jag var otydlig tidigare!
Andra änden på kabeln är ansluten i den modul där fiberkabeln går rakt in ifrån leverantören.
Vad jag förstår sitter det alltså ingen rauter emellan.
Det konstiga är att när jag pluggar in kabeln i laptopen i gästhuset kommer jag åt internet.
Tack för hjälpen!!!
 
Du kanske jacket in kabeln i IP-TV porten?
Du behöver koppla kabeln till samma LAN som dina andra Google Wi-Fi-prylar är anslutna till. En LAN port på din router, dvs din första Google Wi-Fi.

Prylar som behöver hitta varandra och kommunicera med varandra behöver sitta på samma lokala nätverk, LAN.
En vanlig Wi-Fi-router har ofta 4 LAN-portar och en WAN-port, dvs en port mot internet och 4 lokala nätverksportar. Antalet lokala portar kan utökas med en nätverksswitch.
Din ”första” Google wifi agerar router. Den har en WAN och en LAN-port. Till LAN-porten skall din långa kabel till din andra Google Wi-Fi kopplas, direkt eller via en switch.

Exempel på hur man kan koppla och även flera exempel på hur man inte får koppla finns på Google support.
https://support.google.com/googlenest/answer/7215624?hl=sv
 
Lite generellt här, utan att veta alla detaljer. Men om jag ska gissa så är det så att när du kopplar in datorn så får den access till internet då datorn direkt får den publika IP-adressen från operatören. Om du kopplar in accesspunkten, så blir det så att operatören tilldelar själva accesspunkten den IP-adressen. För att det ska funka så måste man skapa ett eget nät hemma hos dig för dina lokala enheter, det kräver en router.

Annars kan du troligen bara ha EN enda enhet anslutet till internet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SamB skrev:
Lite generellt här, utan att veta alla detaljer. Men om jag ska gissa så är det så att när du kopplar in datorn så får den access till internet då datorn direkt får den publika IP-adressen från operatören. Om du kopplar in accesspunkten, så blir det så att operatören tilldelar själva accesspunkten den IP-adressen. För att det ska funka så måste man skapa ett eget nät hemma hos dig för dina lokala enheter, det kräver en router.

Annars kan du troligen bara ha EN enda enhet anslutet till internet.
Ansluter du en ”första Google Wi-Fi” och en ”Google Point” till en vanlig routers LAN får du samma problem som beskrivs ovan eftersom det finns en router i ”första Google Wi-Fi” pucken.
 
  • Gilla
SamB
  • Laddar…
Tack för alla svar!!
Jag tog en bild på hur det ser ut i modulen för inkommande fiber.
1 är till min Google wifi i det stora huset. nr 2 används inte. Nr 3 går rakt in i min NIBE värmepump och nr 4 (den svarta) går ut till gästhuset.
min tv är en Apple TV och är kopplad direkt från den första Google wifi-pucken.

vad det verkar så kommer jag behöva en rauter verkar det som??

tack för er hjälp!!
 
  • Fibermodul med anslutna kablar; en märkt för Google WiFi, en oanvänd, en till värmepump, en till gästhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.