Jag kör nätverk via elledningarna hemma. Homeplug har jag för mig att det kallas. Finns sådana som dessutom har wifi.
 
  • Gilla
MrBurger
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag kör nätverk via elledningarna hemma. Homeplug har jag för mig att det kallas. Finns sådana som dessutom har wifi.
Läste du första posten?
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det finns tre enkla lösningar...
  • Morakniv + peta ner en kabel oskyddad i gräsmattan.
  • Spade + nätverkskabel i typ vatten-plaströr (svarta) de skyddar en del.
  • Ubiquiti - länk.
De har lite olika pris och / eller arbets-insats.
Men jag skulle ta något som innefattar en fast kabel i alla fall.
Administrerar ett nät över en Camping, där UniFi mesh används mellan många lyktstolpar, det fungerar också bra! Men med många hundra användare så blir det tjockt i backbone (det så kallade mesh-nätet).

Tänk på att Mesh på WiFi inte är samma sak som Mesh på Zigbee o Z-Wave. Där kan en nod ha kontakt med flera andra samtidigt och välja bästa vägen ganska direkt. På WiFi, så är det en väg som är vald. ändrar sig nätet, så kommer den att försöka hitta en annan nod att ansluta till.
 
Exostor Exostor skrev:
Nätverk mellan hus är inte rekommenderat eftersom det riskerar att döda nätverksutrustning om åskan slår ned i närheten.

jag skulle sätta en trådlös brygga på egen kanal, typ 2st [länk]
Du läste inte heller tidigare inlägg. Men, förutom det länkar du till ”fel” modell. Det är Nanobeam AC man köper. Obetydligt dyrare.
 
A
S svestr skrev:
[länk]

Ger en mycket stabil, brygga. Räcker betydligt längre än 30 meter. Avstånd för mina är 40 meter. Var tvungen att sänka effekten på dom.Nästan i klass med nätverkskabel.
Det kanske vore något! Hur fäster man dem?
 
Johan1975z skrev:
Det kanske vore något! Hur fäster man dem?
Hade samma problem då garaget är ett skyddsrum. Löses med 2st Asusroutrar som man sätter i AIMeshläge. Andra färdiga medhprodukter jag testat är för klena.
 
Exostor Exostor skrev:
Nätverk mellan hus är inte rekommenderat eftersom det riskerar att döda nätverksutrustning om åskan slår ned i närheten.

jag skulle sätta en trådlös brygga på egen kanal, typ 2st [länk]
Inte bara åskan som kan döda utrustningen om man ”trådar” mellan två byggnader med icke gemensam strömmatning.
Ev skillnad i jordpotential gör att det kan bli en ström mellan byggnaderna (via TP-kabelns skärm/strumpa) som knäcker nätverkskorten.
Mellan två byggnaderskall alltid fiber eller trådlöst användas!
Och, ja - jag har jobbat med just detta professionellt i >20 år...
 
Trådlöst eller fiber är som sagt korrekt ur jord-plans-problematik-synpunkt. Jag har ett antal ful-installationer med koppar i mark, som funkat väldigt bra i 15 år. Jag kanske bara har tur.
Någon som har haft "verkliga" problem med det (vet att teoretiskt så är det ett stort problem)?
 
Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2, runt tusingen per styck tycker jag du ska sikta på.
 
A
F Fluxor skrev:
Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2, runt tusingen per styck tycker jag du ska sikta på.

OK, kör på den då. Måste få det fixat fort.

Kan jag fästa den runt stuprännan?
Jag behöver 2 st? Kan jag fortsätta med mitt google wifi vid gästhuset eller ska jag skaffa en vanlig router dit?
 
Johan1975z skrev:
OK, kör på den då. Måste få det fixat fort.

Kan jag fästa den runt stuprännan?
Jag behöver 2 st? Kan jag fortsätta med mitt google wifi vid gästhuset eller ska jag skaffa en vanlig router dit?
Den trådlösa länken blir osynlig, se den som en kabel.

Det medföljer fäste för stolpe, men det behövs nog betydligt större slangklämmor än medföljande.
 
A
så jag kan fortsätta på mitt google wifi i gästhuet då? Det är ju skitbra
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.