Johan1975z skrev:
OK, kör på den då. Måste få det fixat fort.

Kan jag fästa den runt stuprännan?
Jag behöver 2 st? Kan jag fortsätta med mitt google wifi vid gästhuset eller ska jag skaffa en vanlig router dit?
kan tipsa om att Biltema har buntband i stål. De kan säkert funka fint och krackelerar inte efter 5 år ute.
 
A
F Fluxor skrev:
Den trådlösa länken blir osynlig, se den som en kabel.

Det medföljer fäste för stolpe, men det behövs nog betydligt större slangklämmor än medföljande.
Kan jag fortsätta med google wifi i gästhuset och det syns i mitt vanliga nätverk?
 
A
Verkar som det går bra att fortsätta med google wifi.
Kan någon vänligen länka en extern POE-enhet.
 
Johan1975z skrev:
Verkar som det går bra att fortsätta med google wifi.
Kan någon vänligen länka en extern POE-enhet.
Om du menar för drivning av radiolänken så medföljer det.
 
Men varför skulle inte två till Google Wifi fungera? Om det klarar 10m inomhus inkl. 5-6 väggar bör den klara 30m genom fönster med fri sikt.
 
Testade Googleprodukter vilka inte har så bra räckvidd. Tappar noderna och då krävs omstart. 2 Asusroutrar har betydligt bättre räckvidd. Finns paket med 2st RT-67u funkar fint. Provade även Lyra och fick samma problem.
 
A
Nej, google räcker inte riktigt. Det är även svårt att placera Google Wifi enheterna i fönstrena.
 
S SamB skrev:
Trådlöst eller fiber är som sagt korrekt ur jord-plans-problematik-synpunkt. Jag har ett antal ful-installationer med koppar i mark, som funkat väldigt bra i 15 år. Jag kanske bara har tur.
Någon som har haft "verkliga" problem med det (vet att teoretiskt så är det ett stort problem)?
Ja, jag har bytt ett antal switchar där uplänkportar knäckts.
Men det kan även bli andra problem i form av störningar.
Samma sak om man lägger (oskärmad) TP-kabel i samma kanal som starkström - kan funka men kan även generera störningar.
 
Jag skulle starkt rekommendera https://mikrotik.com/product/wireless_wire som kör på 60GHz så det interfererar inte med vare sig 2,4 eller 5 GHz som du sen kör lokalt. Finns att köpa för ca 2000 kr på flera ställen.
Man behöver inte konfa något utan bara att montera upp. Jag kör själv med varsin enhet bakom fönsterruta och det bara fungerar. Självriktande antenner så det gör inget om man kommer åt enheterna ibland.
 
  • Gilla
kastrom
  • Laddar…
L-Bror
M msb skrev:
Jag skulle starkt rekommendera [länk]
Kan inte annat än instämma.
Har testat den på flertalet olika konfigurationer och den har verkligen levererat.
 
A
L-Bror L-Bror skrev:
Kan inte annat än instämma.
Har testat den på flertalet olika konfigurationer och den har verkligen levererat.

ok, kör på den då. Måste jag köpa extern POE?
 
L-Bror
Johan1975z skrev:
ok, kör på den då. Måste jag köpa extern POE?
Finns med i förpackningen.
 
Den ingår i paketet. Det är föresten två enheter i paketet om det inte framgick.
 
  • Gilla
Robin.
  • Laddar…
Jag köpte ett kvastskaft = rundstav på Byggmax. Pris 19,90. Sågade av ett par bitar som jag skruvade upp på väggen.Köpte POE injektorer här: https://www.dustinhome.se/product/5010615518/spare-24vdc230vac-poe-adapter
Det är 24 Volts POE. Se upp med att det även finns 48 Volts POE och då brinner burkarna upp. Detta är bara en länk där du får ett nätverksuttag i bortre änden. Behövs en accesspunkt eller en gammal router som fungerar som accesspunkt. Skärmdump av gränssnitt för nätverksövervakning, visar signalstyrka och kapacitet mellan två enheter.
 
Skumpe
D doubleH skrev:
Inte bara åskan som kan döda utrustningen om man ”trådar” mellan två byggnader med icke gemensam strömmatning.
Ev skillnad i jordpotential gör att det kan bli en ström mellan byggnaderna (via TP-kabelns skärm/strumpa) som knäcker nätverkskorten.
Mellan två byggnaderskall alltid fiber eller trådlöst användas!
Och, ja - jag har jobbat med just detta professionellt i >20 år...
Hur många installationer har du varit med om, säkert, har förstörts av den här anledningen?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.