Vi har en Whirpool Tvättmasin 6 kg AWO/D 6126
Först stannade den vid utpumpning av vatten vid sista centrifugeringen.
Det var ju ovanligt "snällt" gjort.
Displayen visar felkod F27, nivåproblem (vilket sällan beror på givaren).
Provade att Starta, fylla på vatten, Avbryta. Då pumpade ut vattnet utan problem.
Men kör tvätt så kan den stanna lite när som, nu redan vid påfyllning av vatten.
Hittade en rolig funktion. Service Mode som kör en självtest som kan visa flera felkoder.
Man vrider programvredet från Off till kl. elva, "Pumpa ut vatten"; sen trycker man 4 ggr på "Avbryt"
Då startar ett antal tester, visas som Cx, C1, C2, osv
Har man inte display så visas felkoderna binär på lysdioderna överst på kontrollpanelen.
Vid testet fick jag en felkod till
F13, elektronikfel kontrollmodul
F27, vattennivåfel, nivågivare
Visuell kontroll, isärskruvad maskin.
Alla plastdetaljer upptill hade en mörk beläggning.
Kretskortet var delvis täckt av lager sotliknande svart pulver, men efter tvätt med IPA syntes inga skador på kretskortet. Märkligt.
Efter tvätt kvarstod felkoderna F13, F27.
Ännu märkligare, tycker jag, är att kretskortet inte hade någon skyddslack mot fukt.
Är det normalt?
Men det skulle förstås vara svårt lacka ett kretskort som har kretskortskontakter på alla sidor/kanter och ytmonterade tryckknappar mm.
Ny kontrollmodul kostar 1900kr + frakt, men då är det "originaldel".
Det är lite mycket för att chansa på ett byte.
Försökte googla efter bättre beskrivning, gärna till min egen maskin.
Men jag gillade testfunktionen som kör maskinen, fyller vatten, kör trumman framåt, bakåt osv
Finns det fler maskiner med sånt?
Test & felsökning från någon App?
Men gärna lite bättre än Bosch Appen då som hjälper dig med telefonnummer till supporten.
Bilder på kretskortet
Först stannade den vid utpumpning av vatten vid sista centrifugeringen.
Det var ju ovanligt "snällt" gjort.
Displayen visar felkod F27, nivåproblem (vilket sällan beror på givaren).
Provade att Starta, fylla på vatten, Avbryta. Då pumpade ut vattnet utan problem.
Men kör tvätt så kan den stanna lite när som, nu redan vid påfyllning av vatten.
Hittade en rolig funktion. Service Mode som kör en självtest som kan visa flera felkoder.
Man vrider programvredet från Off till kl. elva, "Pumpa ut vatten"; sen trycker man 4 ggr på "Avbryt"
Då startar ett antal tester, visas som Cx, C1, C2, osv
Har man inte display så visas felkoderna binär på lysdioderna överst på kontrollpanelen.
Vid testet fick jag en felkod till
F13, elektronikfel kontrollmodul
F27, vattennivåfel, nivågivare
Visuell kontroll, isärskruvad maskin.
Alla plastdetaljer upptill hade en mörk beläggning.
Kretskortet var delvis täckt av lager sotliknande svart pulver, men efter tvätt med IPA syntes inga skador på kretskortet. Märkligt.
Efter tvätt kvarstod felkoderna F13, F27.
Ännu märkligare, tycker jag, är att kretskortet inte hade någon skyddslack mot fukt.
Är det normalt?
Men det skulle förstås vara svårt lacka ett kretskort som har kretskortskontakter på alla sidor/kanter och ytmonterade tryckknappar mm.
Ny kontrollmodul kostar 1900kr + frakt, men då är det "originaldel".
Det är lite mycket för att chansa på ett byte.
Försökte googla efter bättre beskrivning, gärna till min egen maskin.
Men jag gillade testfunktionen som kör maskinen, fyller vatten, kör trumman framåt, bakåt osv
Finns det fler maskiner med sånt?
Test & felsökning från någon App?
Men gärna lite bättre än Bosch Appen då som hjälper dig med telefonnummer till supporten.
Bilder på kretskortet
Redigerat: