H
Hade en tråd innan om mitt byte till Wellmate då min gamla hydrofor från 1957 rostade ihop :)

Själva operationen att byta var inte så krånglig...vinkelslip och våld!

"Nya" står nu på plats!

Men...

Till saken hör att jag "fick" denna wellmate begagnad. Skicket såg bra ut förutom att man kunde se att den varit öppnad. Se bild 1. Första gången jag fyllde den så hörde jag direkt att den läckte ur luft (ej från ventilen, utan från sidorna av locket). Stoppade och tömde den direkt. Lossade locket och tätade detta ordentligt. Fyllde på igen och det funkade kanon.

Fyllde på till 3kg tryck och det funkade kanon tills idag, dvs 4 dagar har gått bra sedan jag hade den igång. Nu gick pumpen direkt dvs efter ett dricksglas och trycket sjönk direkt!

Har nu tömt igen och fyllt på. Allt funkar bra igen. Men jag tror nog att det kommer att börja om igen?

Så mina frågor är om jag gör något fel. Jag har alltså inte gjort något annat än att installera denna på plats där den förra stod. Har ej blåst i någon luft eller annat. Skall jag blåsa in luft i den och hur gör jag detta i sådana fall.

Läste även att man "valfritt" kunde sätta din en luftinjektor. Detta låter rimligt tycker jag iofs att den får lite luft då den inte tar in på annat sätt? köper den gärna om det inte är så att det är något annat galet


Bild 1 (toppen)

20130215_140432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Modellen:
. 20130203_202516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingar (lite temporärt men är TÄTT!)
20130215_140437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130215_140449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20130215_140442.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen läcker den i toppen om luften tog slut så snabbt. Ska man optimera den ska man ha mer luft än man får om man bara tömmer och fyller upp. Finns en del trådar om det här på byggahus.
 
H
Ok! tack...

Men som sagt så är den tät i toppen, har lyssnat och trycket står även helt stilla över natten om man inte rör vattnet.

Frågan är då hur jag trycker i luft?
 
En nippel på tanken och en kompressor. Kan vara trevligt med en oljefri.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Jag måste ödmjukt be dig, om du har tid, att utveckla ditt svar då jag endast får fler frågor istället :D

Hur går jag tillväga?

Är det ballong i denna eller ej?

Skall jag tömma tanken helt innan jag trycker in luft?

Hur mycket luft skall in?

Skall jag fylla luften i toppen/botten/sidan/underifrån osv?

Det enda stället det sitter en nippel är i toppen. Denna är "massiv" dvs att man får skruva ut den helt för att kunna fylla. Men allt lär väl åka ut då jag byter tillbaka.Skall denna bytas mot en ventil med backstopp?

Är luftinjektorn onödig?
 
Aha, det verkar vara en hydropress. Jag trodde att det var en hydrofor, alltså en tank utan blåsa där man helt enkelt har luft ovanför vattenytan. Den här har alltså en inbyggd blåsa som luften ska vara i och ska därför inte heller ha någon luftinjektion, utan man ska förtrycka själva blåsan via nippeln när man inte har något vattentryck. Trycket i blåsan ska då vara strax under pumpens tillslagstryck, säg 90% av tillslagstrycket.
 
H
Krilleman
Saxat från wellmates sida:

WM Series

Features & Benefits


  • Replaceable air cell assures easier field servicing.

Kolla även i bilden till höger:
"Product Diagram"

Men din WM-HP-300 verkar ha utgått?
 
Hybenos skrev:
Är du säker att det är blåsa?
Nej, jag vet inte. Men på din bild med texten nämner de att man ska släppa ut både luft- och vattentrycket innan man tar isär den och de specar förladdningstryck (som i och för sig är 0), vilket känns rätt meningslöst om den inte har blåsa. Fast de kan naturligtvis ha rationaliserat och använder samma text oavsett om det är en hydrofor eller hydropress, för det är ju inte direkt fel.
 
Krilleman
Hybenos skrev:
Min modell WM-HP-300 finns specificerad under HP QUICK CONNECT series. Titta längst ner så står det:
HP-18 / WM-HP-300

[länk]
Ja då var det okunskap att inte hitta rätt av mig... Blåsa är det ju då inte!
 
H
Tack! då är vi överens :D

Jag såg även då jag var inne på sidan att det fanns en installationsmanual. Tror att jag missade en viktig grej där. I Manulaen står det på punkt 12-13 att när jag fyller på, från tom behållare, så pyser det ut luft längst uppe ur en ventil. Detta gjorde det också då jag fyllde den! det jag dock inte gjorde vilket man enligt manualen skulle var att så fort detta upphör så skall det omedelbart stängas av. Det gjorde inte jag utan fortsatte att trycka i vatten. Skall tömma ut den igen och göra enligt manual dvs stänga av direkt när den slutar pysa och sedan trycka in luft istället!
 
H
Har ett litet problem med ventilen. Jag hittar ingen ventil som passar. Har kollat hornbach, biltema, jula. måste alltså vara en ventil man kan koppla kompressor till typ bilventil eller annan snabbkoppling. Anslutningen på toppen är r8 (1/4).
 
H
tack som fasen, glömde helt bort k-rauta. Får ta isär den och fixa korrekt bussning alternativt finns det R8/R15 adaptrar i värsta fall.

tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.