Har en Carlo Gavassi EM340 modbus elmätare som är ansluten till min laddbox för lastbalansering. Skulle vilja få ut siffrorna för främst belastning men även övrig data som förbrukning och spänning per fas i nåt lämpligt gränssnitt till mobilen. Tänker mig nån pryl som går att ansluta i serie/ parallellt som läser modbus. Vad finns det? Har sökt med ljus och lykta.

Kör lite modbus Home assistant. Det enda som behövs är en usb till rs485 och lite guider så lirar det.

Dock kan det vara så att laddboxen redan pratar med elmätaren via modbus. Då är laddboxen master och elmätaren slave. Vågar inte svara på ifall du kan ha två master på samma slinga. Det kan funka men det kan även ställa till det om båda enheterna frågar elmätaren samtidigt.

Det går nog bra så längs båda bara läster.
Multiple Masters, länk.

Du kan inte ha två master på samma slinga. Enklaste alternativet är att stoppa in en till mätare.

Det går att lösa antingen genom att koda upp en läsare i typ Arduino, eller nån Pi-variant med RS485.

Du kan också lösa det genom att köra OpenSCADA( oscada.org ) som proxy med rätt registerinställning. Detta är dock en ganska omständlig lösning och jag hade svårt att få det att funka, men det ska gå. Du kan då också omvandla till alla möjliga protokoll, inklusive Modbus TCP och MQTT...

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.