Hej,

WC-låset är trasigt och familjen blev instängda på toaletten. Vredet bara snurrade runt. Nu är WC-vredet urskruvat och dörren går att öppna. Men man kan inte låsa om sig.

Har ett Boda 414 (nuvarande Assa 414?) lås hus till toalett med hål för 8 x 8 roddarpinne.

Förut satt en fyrkantshylsa i plast (som nu har gått sönder) som passade till WC-låset och tillhörande 5x5 mm roddarpinne.

Jag skulle behöva hjälp med vart man kan köpa en hylsa som förstorar 5x5 mm roddarpinne till 8x8 hålet i låshuset. Alternativt med vart man kan köpa ett nytt WC- lås med 8x8 roddarpinne.

Har läst mig till att 5x5 är skandinavisk standard och 8x8 europeisk.

Bästa svaret

H Henrik Jern skrev:
Hej,

WC-låset är trasigt och familjen blev instängda på toaletten. Vredet bara snurrade runt. Nu är WC-vredet urskruvat och dörren går att öppna. Men man kan inte låsa om sig.

Har ett Boda 414 (nuvarande Assa 414?) lås hus till toalett med hål för 8 x 8 roddarpinne.

Förut satt en fyrkantshylsa i plast (som nu har gått sönder) som passade till WC-låset och tillhörande 5x5 mm roddarpinne.

Jag skulle behöva hjälp med vart man kan köpa en hylsa som förstorar 5x5 mm roddarpinne till 8x8 hålet i låshuset. Alternativt med vart man kan köpa ett nytt WC- lås med 8x8 roddarpinne.

Har läst mig till att 5x5 är skandinavisk standard och 8x8 europeisk.
Jag tror inte hylsorna säljs lösa, det följer med 2st till var låshus.
5mm är för vred och 8mm för trycken i Sverige.

• Gilla
Henrik Jern
  • Laddar…
Okej, det är så pass. Kanske blir att byta låshuset då. De kostar bara runt 300kr såg jag nu. Då får jag min hylsa :D Dyr hylsa :crysmile:
Ellet så får jag bygga min egna hylsa..

H Henrik Jern skrev:
Okej, det är så pass. Kanske blir att byta lådhuset då. De är kostar bara runt 300kr såg jag nu. Då får jag min hylsa Dyr hylsa
Du får även en hylsa i reserv ;)
Om du har vägarna förbi en låssmed eller järnhandel så kan du fråga om de har hylsor till 414 då det blir hylsor över vid montage, även fast det officiellt inte säljs som reservdel så kan de säljas.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik Jern
  • Laddar…
Ja det kan ju vara bra med en extra hylsa
1 123abc skrev:
Du får även en hylsa i reserv ;)
Om du har vägarna förbi en låssmed eller järnhandel så kan du fråga om de har hylsor till 414 då det blir hylsor över vid montage, även fast det officiellt inte säljs som reservdel så finns kan de säljas.
Bra tips! Det här kommer lösa sig nu (y)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.