Hej,

Jag och min sambo kollar på en lägenhet i ett funkishus från 1937.

Vi tänkte totalrenovera badrummet (idag utrustad med dusch, handfat, tvättmaskin) och sätta in:
badkar
handfat
+ toalett (enligt rött)

Där toaletten finns idag tänkte vi köra in en tvättpelare (tvätt + tork) - utan att göra några större renoveringar

1. Är det möjligt att köra in en wc om man ändå ska renovera hela badrummet?
Har läst mycket att det behövs 110 mm avlopp för toalett annars får man ha någon märklig kvarn.. det undviker vi gärna.

2. Är det något som man kan behöva beakta (kostnader / omdragningar?) om man ska sätta in tvättpelare där toaletten står idag?
 
  • Ritning av en lägenhet från 1937 med markeringar: två badrum ("Bad") och en separat toalett (W.C.), korridorer (Passage) och entréhall (Hall).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss av en lägenhet med markerade områden för befintlig WC som flyttas till en ny plats och ersätts med en tvättpelare (tvättmaskin och torktumlare).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Det kanske inte finns en tillräckligt grov stam i närheten av badrummet så att det går att ansluta en toalett dit. Det måste kontrolleras med styrelsen.

2. Tvättmaskin får endast installeras i rum där det finns golvbrunn eller i kök med särskilda åtgärder. Dvs. ni måste sätta in en golvbrunn förutom andra regler som tätskikt på golvet med uppvik på väggarna.

Alla ändringar av det som ligger inom föreningens ansvarsområde, t.ex. vatten- och avloppsrör, måste man ha styrelsens godkännande för att få göra.
 
  • Gilla
sjostranden och 2 till
  • Laddar…
Att flytta ett toalettavlopp så långt i en lägenhet kan jag med största sannolikhet säga är ganska omöjligt om inte er lgh är på bottenplan med källare under där avloppen är synliga för då kan det gå ganska enkelt att dra upp ett nytt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Att flytta ett toalettavlopp så långt i en lägenhet kan jag med största sannolikhet säga är ganska omöjligt om inte er lgh är på bottenplan med källare under där avloppen är synliga för då kan det gå ganska enkelt att dra upp ett nytt.
I motsvarande lägenhet på vån 2tr så är det installerat toalett som vi önskar. Jag är inte särskilt bevandrad med att läsa VA-ritningar men förstår det som att det är 102 mm stam som går till badrummet (samma dim. som till toaletterna). Skickar med en bild på hur det ser ut hos grannen 2tr ("vår" lgh ligger på 4 tr).
 
  • Badrum med glasdusch, vit kakelvägg, grått golv, vit handfatskommod och spegelskåp, sedd i lägenhet på våning 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Då är det rimligt att även du kan ha en toalett i badrummet.
 
  • Gilla
sjostranden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.