Vi har nyligen blivit klara med vår köksrenovering och nu skulle jag i alla fall vilja börja planera nästa projekt. Jag funderar på om det är möjligt att dela av ett av våra rum till ett mindre gästrum + en "walk in closet" med platsbyggda garderober men är osäker på om ytan räcker. Rummet är 4,2 m brett och jag skulle vilja "reservera" 2,1 m till gästrummet (för att kunna få plats med säng + sänggavel).

På resterande 2,1 m vill jag få plats med:
* en vägg som behöver byggas för att dela av "gästrummet" och garderoben (15 cm eller vad är lämpligt? Jag hade gärna velat få plats med en skjutdörr som kan skjutas in i väggen)
* garderober (60 cm djup?)
* byråer eller "halvhöga" skåp med samma djup som ett överskåp i ett kök (37 cm? hade allra helst velat ha byråer men de är väl normalt sett lite "djupare"?) I värsta fall skulle man kunna tänka sig någon form av skoskåp här istället som jag antar inte är särskilt djupa

Om man utgår från ovanstående så blir gången mellan garderoberna och de andra skåpen/byråerna endast 0,98 m (om jag inte räknat fel). Är detta på tok för smalt? Vad behöver jag för mått för att inte få en helt klaustrofobisk känsla?

I värsta fall får jag väl bara ha garderober men det vore ju i så fall verkligen en nödlösning.

Jag tar även tacksam emot tips på smart inredning för garderober (vill inte ha trådbackar etc)

Kan absolut rekommendera Elfa/Pelly för inredning. De har allt från trådhyllor, vanliga trähyllor, klädstänger, slipshållare, etc etc etc. Satte upp Pelly-systemet i en walk-in-closet i helgen, oerhört skönt att få väck allt skit från golvet och upp på hyllor.

Enda nackdelen med Pelly är att typ byggmax, cheapy, jem o fix etc har så små butiker att de inte har allt i sortimentet hemma, utan man får beställa :(

/S

steve5432 skrev:
Kan absolut rekommendera Elfa/Pelly för inredning. De har allt från trådhyllor, vanliga trähyllor, klädstänger, slipshållare, etc etc etc. Satte upp Pelly-systemet i en walk-in-closet i helgen, oerhört skönt att få väck allt skit från golvet och upp på hyllor.

Enda nackdelen med Pelly är att typ byggmax, cheapy, jem o fix etc har så små butiker att de inte har allt i sortimentet hemma, utan man får beställa :(

/S

Blir det aktuellt så blir det nog en platsbyggd garderob (har precis anlitat en kökssnickare för vårt kök och är supernöjda!) men jag skall definitivt titta på vad Elfa/Pelly har för inredning så ett stort tack för tipset! Frågan är bara om vi får plats med det jag vill eller om det blir för trångt? En nödlösning är så klart garderober bara på ena sidan och det borde ju få plats utan problem kan man tycka..

Elfa var löjligt dyrt när jag kollade. Även på rea.
Jag håller på att sätta upp systemet Algot från Ikea.
Nästan 1/10 av elfa priserna.
Kan bifoga lite bilder från telefonen så ska du få se :)

Ramnemark skrev:
Elfa var löjligt dyrt när jag kollade. Även på rea.
Jag håller på att sätta upp systemet Algot från Ikea.
Nästan 1/10 av elfa priserna.
Kan bifoga lite bilder från telefonen så ska du få se :)
Gör gärna det!

Vi har tagit allt från IKEA och är väldigt nöjda. Skåpstommar bara, inga luckor och sen lite av deras fristående klädförvaringslösningar... De har mer än man tror... :)
Vi valde den svartabetsade ek-stommen och sen en massa spottar för att få en fin belysning. Det blev riktigt snyggt...
Dock ska du ha en dörr som sluter rätt tätt till din closet om du har öppna skåp. Vi lade in en dörr efter ett tag då det blev mycket damm på de nedre lådorna/hyllorna.

Jag satte IKEAs garderober i lägenheten när vi renoverade, några till sovrummet där vi byggt en egen skjutdörrslösning framför och några i klädkammaren där vi har helt utan luckor.

Enkelt och förhållandevis billigt att bygga om och utöka vid behov.

anders07 skrev:
Vi har tagit allt från IKEA och är väldigt nöjda. Skåpstommar bara, inga luckor och sen lite av deras fristående klädförvaringslösningar... De har mer än man tror... :)
Vi valde den svartabetsade ek-stommen och sen en massa spottar för att få en fin belysning. Det blev riktigt snyggt...
Dock ska du ha en dörr som sluter rätt tätt till din closet om du har öppna skåp. Vi lade in en dörr efter ett tag då det blev mycket damm på de nedre lådorna/hyllorna.
Vad valde ni för stommar, modell??

Nu är den inte helt färdig men såhär långt har vi kommit :) Blir lite bättre bilder när den är 100% :)
ImageUploadedByByggahus.se1391595211.172730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391595223.273221.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1391595238.977931.jpg
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
  • Gilla
asppie
  • Laddar…
Hur ser planlösningen ut? Jag har funderat på det där med walk in closet men just funktionen "walk in" är rejält ytkrävande. En "vanlig" platsbyggd skjutdörrsgarderob är ofta en betydligt platseffektivare lösning.

Jag tycker att vanliga stänger med galgar är det bästa sättet att förvara tröjor, byxor, klänningar, sportkläder och liknande större plagg. Om man låter kläderna hängtorka på sin galge så blir det lätt att bära galgarna direkt till garderoben, och det är enkelt att hitta kläder som hänger också. Lådor passar bäst till underkläder och sänglinne.

Hemmakatten
Du skriver att väggen i klädkammaren (låter så mycket bättre med walk-in-closet, eller hur?) är 2100 bred minus väggtjpckleken. 150mm låter ganska brett. Räkna istället med 45 för isolering och sedan osb och gips, det blir en väggtjocklek på 26 + 45 + 26 = 97mm. Rummet blir då 2000.

Vad är djupet på rummet och var är dörren? Det enda mått jag ser är bredden.

Vi har en platsbyggd 60cm djup 18m lång förvaringsvägg i valnöt som sträcker sig genom olika rum (vardagsrum, kök, hall, arbetsrum mm). Jättesnygg och praktisk. Trots det har vi Elfa-inredning i vår walk-in-closet för att det blir luftigare och mer praktiskt. Vi har kombinerat lådor, hyllplan och klädstänger.

Vi är fortfarande supernöjda så här 10 år efteråt, allt fungerar och inget har gått sönder eller blivit rostangripet eller fått nötskador. (Vi har Elfa-inredning i ett varmförråd med alla verktyg mm o i uppvärmt förråd i bastun/gäststugan och i en ouppvärmd friggebod med pellets och trädgårdsredskap.) Mycket möjligt att andra märken fungerar lika bra efter 10 år, men vi är nöjda med vår Elfa-inredning. Dessutom är det lätt att ändra om och köpa delar och tillbehör. Enda nackdelen är att de är dyra, men det brukar alltid finnas kampanjer med 15-25% rabatt.

BirgitS
Hemmakatten skrev:
Du skriver att väggen i klädkammaren (låter så mycket bättre med walk-in-closet, eller hur?) är 2100 bred minus väggtjpckleken. 150mm låter ganska brett. Räkna istället med 45 för isolering och sedan osb och gips, det blir en väggtjocklek på 26 + 45 + 26 = 97mm. Rummet blir då 2000.

Vad är djupet på rummet och var är dörren? Det enda mått jag ser är bredden.
Vi får väl hoppas att Misse har fått ordning på sin klädkammare efter snart 4 år ;)

Hemmakatten
Ja, men jösses, hur kom denna tråden upp på "senaste inläggen"? Det var där jag hittade den och tittade förstås inte på datumet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.