hej kan man ansluta flera sladdar i varje hål typ 3st i varje hål i teorin 9 kablar totalt förutsatt att det blir max 4mm² per hål ?

Beror ju på vad det är för kabel.
Mångtrådig tunn kabel går ju att tvinna ihop flera.
Men 221 finns ju som 2-pol, 3-pol och 5-pol så man kan ju kombinera ihop.
Tre stycken 221-415 5-pol ger dig 11 användbara kopplingshål och två sammankopplingstrådar.

• Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
hej kan man ansluta flera sladdar i varje hål typ 3st i varje hål i teorin 9 kablar totalt förutsatt att det blir max 4mm² per hål ?
Inte om man ska följa tillverkarens anvisningar.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
Nej eftersom ledare kan då lättare lossna eller få sämre kontakt, du vill inte få varmgång

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C cazet skrev:
Det låter som för många kablar för en lös kopplingsklämma i en dosa. Det är stor risk att man inte kan hålla rätt på alla kablar samtidigt, och det är risk för urdragna ledningar, för det är klar risk för att bara kardeler från en av sladdarna per hål greppas ordentligt, övriga sladdar kan då lätt glida ur.

Vad är det du försöker göra, det låter som du behöver antingen en normcentral med riktiga plintar och ev. säkringar, eller att göra om dragningen så distributionen inte blir en stjärna.

Är det lösa lampsladdar du vill koppla ihop så är heller 221 inte bästa alternativet, de är inte avsedda för dragpåkänningar.

Låter som att TS behöver tomtehattar, där är det normalt standard att tvinna ihop ledare av olika sorter lite hur som helst, något wago inte klarar? 🤓🤔😉

Torix T6 Kopplingsklämma godkänd för koppling av en- eller mångtrådig ledare. Torix Kopplingsklämma har märkspänning på 400V. Kopplingsklämman skruvas på de avisolerade ledarändarna och skapar då en säker kontakt mellan ledarna.

Det som gäller är att jag ska sätta några LED spottar i köks-taket som har tunna "lampsladdar" i sig
nog har jag wago så det räcker men det var lite "snålhet/sparsamhet" jag tänkte på men jag får väl slå det ur tanken

C cazet skrev:
Det som gäller är att jag ska sätta några LED spottar i köks-taket som har tunna "lampsladdar" i sig
nog har jag wago så det räcker men det var lite "snålhet/sparsamhet" jag tänkte på men jag får väl slå det ur tanken
Om det är 12v eller 24v led spottar du ska sätta upp som matas av trafo så får du bara kolla att du inte har för många spottar sammankopplade, du kan behöva fler än 1 trafo

C cazet skrev:
Är det klenspänning och låg effekt så är allt tillåtet...

useless useless skrev:
Är det klenspänning och låg effekt så är allt tillåtet...
Man får ändå passa sig lite, säg att en ledare lossnar från en wago där det är flera trådar i samma pol och den ledaren kommer i kontakt med annan polaritet så det gnistrar i innertaket

P
C cazet skrev:
Låter som du har 3poliga wago.
Ska du ha 8st spottar och vill dra alla kablar till vardera spot ut från en matning?

För du vet att alla hål en wago är ihopkopplade. Alltså de fungerar inte som en sockerbit där varje del är isolerad.

P PappasHammare skrev:
Låter som du har 3poliga wago.
Ska du ha 8st spottar och vill dra alla kablar till vardera spot ut från en matning?

För du vet att alla hål en wago är ihopkopplade. Alltså de fungerar inte som en sockerbit där varje del är isolerad.
jepp 3poliga wago 6 spottar 3 kablar i varje hål var tanken , men jag får väl använda fler wagos

MultiMan
Ja, 3 kablar per uttag i 221 blir inte bra, så det är bra om du tänker om.

Fairlane
Wago 221 finns ju med 5 anslutningar också. Räcker iofs inte helt men du klarar dig med färre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.