Jag har en 12 år gammal vw diesel. Jag hörde nyligen att det kommer missljud. Ett aningen metalliskt o knackande ljud. Knacket är som en ojämn melodi och inte med exakta intervaller. När motorns tomgång straxt efter start ökar upp(eftersom det är svalt i garaget) så tycker jag mig höra att även knackandet ökar i fart.

Jag tycker ljudet kommer från den kåpa som täcker vevaxelremmen(?) ...samma rem som även drar runt vattenpumpenen.

Efter 4-5 min blir det tyst igen.

Min väl bilmeck såg en film jag skickade och han skruvar på sig men gissar trots allt på en vattenpump som inte mår bra. Jag har försökt leta efter röda kristaller från läckt kylarvätska men av det lilla jag kommer åt att se så inga tecken på detta eller väta generellt .

Jag har kört bilen lite grann 2 gånger o bilen går superbra. Kommer också upp i rätt temp o stannar där. Om vattenpumpen är trasig så bör väl också motorn överhettas, eller?

(Kylarvätska o olja finns i rätt mängd)

Har du någon idé om vad som kan fela?

(Jo jag kommer väl behöva lämna in bilen för detta för säkerhets skull)

Kan tilläggas att bilen tjurar ofta vid start, nästan dör på tomgång. Men efter en stund helt normalt. Vid start senare under dagen inga problem alls, utan bara på morgonen. Efter tidigare inlägg är folk rätt säkra på dåliga glödstift - o dessa ska jag snart byta. (15.000mil med original glödstift, o det är dess ungefärliga livslängd)

I bilden nedan nämns trasiga ventiler som förslag. Men jag tycker ljudet inte kommer från cylindrarna utan från rem-kåpan. Jag ska fixa någon slang att lyssna med för att bättre lokalisera.
 
  • Skärmbild av diskussionsforum med text om symptom på motorproblem, inklusive metalliskt och knackande ljud, och deras möjliga orsaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.