R Rejäl skrev:
Ok ska be rörisarna åka till Rinkaby rör o handla, men gnäll inte på att halva eller hela dagar kommer att gå till att åka o hämta varor..
Sedan att du ser det som att man handlar ifrån sig själv säger ganska mycket😂
Du fattade inte alls, jag är inte förvånad. 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 18 till
  • Laddar…
Håller med om att det är bedrägligt. Listpriserna är hitte-på.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
R
M mojjen skrev:
Utkörning till arbetsplats lär inte vara gångbart på små servicejobb. Det tillämaps till entreprenadjobb där man är på arbetsplatsen. Men ett jobb på några timmar så kommer det inte funka. Så 100% punktliga är dom inte. Dessutom för du betala en hel del för en tidig utkärning till arbetsplats. Ahlsell har bara bara garnti på 9.00 (Göteborg) och då kostar det 360:- plus moms. Kanske går att köpa ännu tidigare mend et finsn inte som valbart leveransalternativ på webben.

Sen har ju dina rörisar köpt materialet, högst sannolikt hos en grossits och fyllt upp bilen. Med tanke på att grossen har några 100000 artiklar, så inser man att det är ett högst begräsnat axplock både mindre och större firmor har på eget lager, än mindre i bilen. De mest vanliga kopplingarna etc självkalrt. men som i detta fallet med konsollhållare kulventiler mm så kan jag garantera att ingen servicebil har det. Får se hur det blir nu när man får köra 34m bilar:).

Däremot tycker jag personligen att har man förprojekterat hos kunden vilet de gjort för TS, så kan man beställa hem innan så det skickas till firman, alterantivt ligger färdig packat på Ahlsell (Eller vart han nu handlar). En seriös firma skall inte behöva tappa många minuter på att hämta material.
Nu jobbar inte jag som instllatör, så är inte på grossen jätte ofta. Men ytterst sällan när jag är där som jag hittar folk som sitter och tar finfika. Känns lite som en myt att alla hantverkare åker till Ahlsell för att få fika på kundens bekostnad.
Jag vet två rörfirmor som jobbar med utkörning till deras lager oftast får dom grejerna strax efter kl 06:00 så ja det finns väldigt många som jobbar på det viset..
Du verkar ha glömt alla som bor utanför city som kanske har 30-60 min till närmsta grossist..
 
  • Gilla
P_H och 1 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Du fattade inte alls, jag är inte förvånad. 🙄
Inte jag heller, men du får ha din åsikt😉
Men du jobbar väl i branschen då du är så insatt?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo den haltar för att jag förväntar mig inte att någon jag anlitat för att utföra ett jobb helt plötsligt handlar material av sig själv till ett betydligt högre pris än vad jag kan köpa det själv för.
Hantverkaren gör inget obetalt förädlingsarbete av varorna. Utan de köper in, hämtar och monterar varorna på betald tid.
Om jag skall agera bank för kunden genom att finasiera inköp av material, ta garantiansvar mm, så tror sjutton jag skall ha avkastning för mitt arbetande kapital. Där är det helt likställt med vilken butik som helst. Jag köper in material till för mig bästa pris ibland är det en dyr gross pga att de är leveransäkra och har hög tillgänglighet. Ibland köper vi bulk från utlandet för att få riktigt bra priser.
Jag tar ut ett pris som jag anser rimligt för att få avkastning på mina pengar. Alterantivet är att kunden projekterar vad som behövs, köper allt material, att det är ankomstkontrollerat, och står packat på arbetsplatsen innan han ber oss komma. Så vi kan åka dit utan något mer än våra verktyg, installera och dra. När det sen är fel på en installerad produkt, så är det en fråga mellan kunden och tillverakren.
Men tro inte att något företag någonsin tar sina pengar och gör ett inköp, utan avkastning. Sen skall den vara rimlig. Jag stör mig också på el/vvs firmor som lägger på flera 100% och kalalr det rabatt. Sen har vi kanske en snitt marginal i vår branch (Inte EL/VVS) på 20-30%. Merparten av det är relativt dyra produkter. Instalaltionsmaterial tar vi ofta på schablon då de utgör en extremt liten del (Jobbar nästan uteslutande med offererat fastpris). Ibland kanske vi har 100% marginal på den posten, ibland går vi säkert back.

PS. Förädlingen ligger i att de installeras. Kunder som inte behöver den tjänsten komemr alltid kunna handla billigare. "Du får inte betalt för vad du gör utan för vad du kan"
 
  • Gilla
Eloffen och 17 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Jag behöver också byta vattenmätarkonsol och konstaterar att flera rörisar har priser på ca 10000 för det, tex clas fixare är tom dyrare eftersom material tillkommer.

https://www.clasfixare.se/installera-vattenmatarkonsol/

Konstaterade att jag får göra det själv men har inte orkat för att jag måste få kommunen att stänga av vattnet....
 
M mojjen skrev:
Om jag skall agera bank för kunden genom att finasiera inköp av material, ta garantiansvar mm, så tror sjutton jag skall ha avkastning för mitt arbetande kapital. Där är det helt likställt med vilken butik som helst. Jag köper in material till för mig bästa pris ibland är det en dyr gross pga att de är leveransäkra och har hög tillgänglighet. Ibland köper vi bulk från utlandet för att få riktigt bra priser.
Jag tar ut ett pris som jag anser rimligt för att få avkastning på mina pengar. Alterantivet är att kunden projekterar vad som behövs, köper allt material, att det är ankomstkontrollerat, och står packat på arbetsplatsen innan han ber oss komma. Så vi kan åka dit utan något mer än våra verktyg, installera och dra. När det sen är fel på en installerad produkt, så är det en fråga mellan kunden och tillverakren.
Men tro inte att något företag någonsin tar sina pengar och gör ett inköp, utan avkastning. Sen skall den vara rimlig. Jag stör mig också på el/vvs firmor som lägger på flera 100% och kalalr det rabatt. Sen har vi kanske en snitt marginal i vår branch (Inte EL/VVS) på 20-30%. Merparten av det är relativt dyra produkter. Instalaltionsmaterial tar vi ofta på schablon då de utgör en extremt liten del (Jobbar nästan uteslutande med offererat fastpris). Ibland kanske vi har 100% marginal på den posten, ibland går vi säkert back.

PS. Förädlingen ligger i att de installeras. Kunder som inte behöver den tjänsten komemr alltid kunna handla billigare. "Du får inte betalt för vad du gör utan för vad du kan"
Fast nu handlar det oftast om att man kör och handlar det på fakturerad tid, ingen lagerhållning alls. Visst ett visst påslag för att man agerar "bank" kan jag förstå, men inte mer än 10-15%

Gällande garantianspråk hoppas jag inte ni monterar skit som går sönder så fort. Och i så fall bör detta gå att ta mot leverantören.

Jag betalar för föräldringen genom arbetstiden, ska man ha betalt för att materialet förädlas i materialpriset så får arbetet vara gratis istället.

Edit: gällande att vara bank så har ni väl förhoppningsvis materialet på faktura, så tiden ni ligger ute med dem bör vara kort.

Gällande projekteringen är det något jag förväntar mig är en del av fakturerad tid.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Ulf Peter och 17 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet två rörfirmor som jobbar med utkörning till deras lager oftast får dom grejerna strax efter kl 06:00 så ja det finns väldigt många som jobbar på det viset..
Du verkar ha glömt alla som bor utanför city som kanske har 30-60 min till närmsta grossist..
Jag sitter 10 min från Ahlsell. Anger jag min egen adress så kan jag mot ersättning välja 9.00. Lägger jag in en kund på öckerö som ligger väldigt avsides, så skriver de fortfaradne 9.00. Sen kanske de är haär redan 7.00. Men det är ingen garanterad transport. Att skicka direkt till kund för ett jobb som tar mindre än en dag är därför riskabelt. Snacka om dyrt om amns tår och väntar ett par timamr för att få sina varor.
Med tanke på hur sällsynt det är att en arbetsplats är bemannad 06.00 någonstans, så har jag faktiskt lite svårt att tro att det är så vanligt. Men är det en fast adress där rörfirman vet att det finns mottagning från 6.00 så är det klart att det är bra för dom att börja där. Men det lär ju inte gälla för alla på sin slinga. Det innebär ju dock inte att man kan boka en utkörning till en privatadress kl 07.00.

Bäst är alltid att inhandla material innan. Kan man beställa det till eget lager så sparar man mest tid och kontroll på situationen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu handlar det oftast om att man kör och handlar det på fakturerad tid, ingen lagerhållning alls. Visst ett visst påslag för att man agerar "bank" kan jag förstå, men inte mer än 10-15%

Gällande garantianspråk hoppas jag inte ni monterar skit som går sönder så fort. Och i så fall bör detta gå att ta mot leverantören.

Jag betalar för föräldringen genom arbetstiden, ska man ha betalt för att materialet förädlas i materialpriset så får arbetet vara gratis istället.

Edit: gällande att vara bank så har ni väl förhoppningsvis materialet på faktura, så tiden ni ligger ute med dem bör vara kort.

Gällande projekteringen är det något jag förväntar mig är en del av fakturerad tid.
Du driver inte företag va:)
 
  • Gilla
  • Haha
Allmäntvetgirig och 9 till
  • Laddar…
R
M mojjen skrev:
Jag sitter 10 min från Ahlsell. Anger jag min egen adress så kan jag mot ersättning välja 9.00. Lägger jag in en kund på öckerö som ligger väldigt avsides, så skriver de fortfaradne 9.00. Sen kanske de är haär redan 7.00. Men det är ingen garanterad transport. Att skicka direkt till kund för ett jobb som tar mindre än en dag är därför riskabelt. Snacka om dyrt om amns tår och väntar ett par timamr för att få sina varor.
Med tanke på hur sällsynt det är att en arbetsplats är bemannad 06.00 någonstans, så har jag faktiskt lite svårt att tro att det är så vanligt. Men är det en fast adress där rörfirman vet att det finns mottagning från 6.00 så är det klart att det är bra för dom att börja där. Men det lär ju inte gälla för alla på sin slinga. Det innebär ju dock inte att man kan boka en utkörning till en privatadress kl 07.00.

Bäst är alltid att inhandla material innan. Kan man beställa det till eget lager så sparar man mest tid och kontroll på situationen.
Men nu tolkar du ur något som jag inte har sagt..
jag har inte sagt utkörning till kund!
Jag vet inte varför du tar upp Ahlsell med mig?
Jag har hela tiden sagt att dom beställer hem sakerna dagen innan om det är lagerförda saker..
Har jobbat i branschen i 30 år…
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
M
N nb. skrev:
Jag behöver också byta vattenmätarkonsol och konstaterar att flera rörisar har priser på ca 10000 för det,
Konstaterade att jag får göra det själv men har inte orkat för att jag måste få kommunen att stänga av vattnet....
Det är väl bara att köpa en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/eka-avstangningsnyckel-for-servis-hylsa-12-8-14-5mm/
Och leta upp den lilla fyrkantiga brunnen i gatan precis utanför din tomt.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men nu tolkar du ur något som jag inte har sagt..
jag har inte sagt utkörning till kund!
Jag vet inte varför du tar upp Ahlsell med mig?
Jag har hela tiden sagt att dom beställer hem sakerna dagen innan om det är lagerförda saker..
Har jobbat i branschen i 30 år…
Jag tolkade det som att du menade till kunden när du skrev utkörning till 07.00, dvs utkörning till arbetsplats.
Avsåg du hemtagning till firman så har du precis samma syn som mig:)
Dessutom rätt sällan man behöver det nästa morgon på ett planerat jobb.

Ahlsell tog jag barasom ett exempel då de är en av de större grossarna.
 
  • Gilla
Efji123 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
M mnils skrev:
Det är väl bara att köpa en sådan här: [länk]
Och leta upp den lilla fyrkantiga brunnen i gatan precis utanför din tomt.
Det är rätt riskabelt, ofta har ventilerna inte använts på många år och går dom sönder vilket inte är särskilt ovanligt så kan du få bekosta lagningen själv vilket kan bli allt från dyrt till svindyrt. I vissa kommuner i alla fall så rör inga rörmokare dom ventilerna utan dom ringer bara kommunen som får stänga/öppna, exakta regler skiljer säkert men det är inget man bör chansa på.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 8 till
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Det är rätt riskabelt, ofta har ventilerna inte använts på många år och går dom sönder vilket inte är särskilt ovanligt så kan du få bekosta lagningen själv vilket kan bli allt från dyrt till svindyrt. I vissa kommuner i alla fall så rör inga rörmokare dom ventilerna utan dom ringer bara kommunen som får stänga/öppna, exakta regler skiljer säkert men det är inget man bör chansa på.
Vad brukar de ta betalt för den tjänsten? Antar att de står för reparationen om de tar sönder ventilen.
 
Rickard.
M mnils skrev:
Vad brukar de ta betalt för den tjänsten? Antar att de står för reparationen om de tar sönder ventilen.
Jag chansar nu men jag har för mig det kostar 700-800kr för en stängning och öppning i min kommun men somsagt så skiljer det.

Ja då är det deras ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.