Hjälp,
har fått offert ang VVS som skall dras ifrån källaren rakt upp till 2:dra vån i fristånde hus /villa totalt c:a 4.5 m nästan rakt upp, jag öppnar vägg & golv (förbereder) han drar endast rören (är inkl i priset) för det vill han ha 14 000 Kr!! Skäligt tjaaa...vad vet jag?

-Inne på Rinkaby rör & hittar blåa, vita rör mm & blir lite konfunderad på skillnad?
Muf på /från gjutjärns rör i källare (110) har jag hittat, sedan skall jag ha anslutning till toalett, förgrening till handfat & dusch avlopp. Har läst om hur fallet bör beräknas men om jag lägger golvgips (trä underst) hur mycket vet jag att det skall sticka upp så att säga? Eller skall det ligga plant med gipset & plattsättaren spacklar upp?

Anslutningar/ kopplingar under golv, hur bör jag göra så att jag vet att det blir 100% tätt? Vill inte veta av läckage om jag gör det själv.....

Hls en glad amatör ;)
//Danne

Hej!

Satte nytt avlopp hemma i vårt hus i veckan och gick på ett gammalt gjutjärnsrör. Det är hur enkelt som helst. Billigast blir rinkabyrör. Du skall ha HT-rör som normalt använd inomhus. Med god planering kan du göra en beställning som ligger nära slutresultatet. Skulle det saknas några vinklar är det bara att åka till lokala rörfirmorna och komplettera. Tyckte att 14000:- lät mycket dyrt. Det går ganska snabbt om man är 2 amatörer.

Verkyg att nyttja: Bågfil att kapa med. Glidmedel till muffarna (rinkabyrör), Hålband som man fäster rören i tak och väggar med. Sedan är det som ett vuxenlego att fixa till.

Kan vara trixigt att gå på gjutjärnsröret om man inte kan kapa det rakt av som jag kunde (lånade värlsdens enklaste gjutjärnsröravskärare från lokala firman). Lite borrande etc om man vill dela på en gjutjärnsmuff. kolla andra trådar om detta. Tror att det är kört med tigersåg. Vinkelslipär det som gäller om man inte kan låna specialverktyg för uppgiften. Specialverktyget krävde förvisso ca 4cm med luft mellan rör och ev vägg.

Ska se om jag har några bilder?

PS. Anslutning till WC ca 5-10cm (specialmuff som är kapbar) Handfat vanlig 50mm muff.

Magnus

Här kommer lite bilder!

• Rravskrare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa! Efter 10min av arbete.

• Avskuret.JPG
    Skapa konto
Alla rör installerades 1939 ochskulle nog kunnat sitta 100 år till om inte jag skulle fixa med badrummet.

Här kommer en bild som visar lindrevningen oc ca 20mm blyremsa som tätar. Går att slå ut röret ur muffen om man lägger en regelstump på kanten och slår försiktigt kl. 12, 15, 18 och 21. Dock inte riskfritt. :p

• muff.JPG
    Skapa konto
Sista bilden!

• Skarv_utifrn.JPG
    Skapa konto
Tackar för info'n & bra bilder.....Ska ta en ny titt på Rinkaby Rör så får vi se hur jag skall gå vidare.....

Lagavulin skrev:
Tror att det är kört med tigersåg.
Nejdå! det går utmärkt med tigersåg och Karbid blad(Carbide eller hur det nu stavas).
Ingen höjdare att köra med vinkelslip om man har lättantändliga saker omkring sig.

Hur lång tid tar det, och hur många blad förbrukar du på ett 110rör?

Jag hade inga problem att låna avskäraren, men det hade nog med mina inköp där att göra?

magnus

Glömde en sak. Måste man köra väldigt sakta och samtidigt kyla? (vatten eller ev tryckluft)

Forumet är ju underbart ;D Man slänger in en fråga & får så förba... många bra tips & uppslag på hur man kan göra -Stort tack till er alla.......

Lagavulin: formulera mig lite dåligt där... håller helt med dig om att rörskärare är förstahands valet. menade bara att om man inte känner någon rörkille eller rörfirma som lånar ut en sådan så ska man inte utesluta tigersågen. Man får inte köra för fort med karbidblad, brukar ej använda någon kylning.

Hej!

En fråga återstår? Hur många blad gör man av med på ett 110rör?

Lagavulin

Skickar lite bilder på hur bygget ser ut hemma, i bla kök o nya badrummet
Kapade befintligt Gjutjärns avlopp i källaren med vinkel slip hur smidigt som helst.
Mer besvärligt blev det när jag skulle gå upp med nya stammen förbi diskbänken till ovan våningen. Det blev till att stänga av vattnet & lyfta bort diskbänken.

PS!
Detta var vår Påsk helg, någon som känner igen sig  ;)  

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.