2 983 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
VV-beredare på 1000W drar 1800W
Sida 1 av 2
Jag flyttade in ett hus för lite över ett år sen och har nu börjat att mäta vår elförbrukning allt mer. Allra senast stoppade jag in en Shelly PM Mini bakom varmvattenberedaren för att se hur mycket vi lägger på varmvattnet. Beredaren kan kopplas antingen med en eller tre faser, och ska då ge antingen 1 eller 3 kW, och jag ser ju tydligt att den är kopplad på bara en fas. Dock la jag märke till att den drar ca 1800W när den värmer vattnet. Är det här normalt? Eller är något "felkopplat" inuti beredaren?
Jag frågar mest för att jag märkt att den tidigare ägare gjort en del märkliga saker här och var, och just VV-beredaren sa gubben vi köpte huset av att han hade "fixat" så den skulle hålla längre och var väldigt nöjd över det, men han gav aldrig några ytterligare detaljer.
Jag frågar mest för att jag märkt att den tidigare ägare gjort en del märkliga saker här och var, och just VV-beredaren sa gubben vi köpte huset av att han hade "fixat" så den skulle hålla längre och var väldigt nöjd över det, men han gav aldrig några ytterligare detaljer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 020 inlägg
Kanske bytt till en annan elpatron.
Är den kopplad på fas och nolla då?
Inte två faser?
Inte två faser?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 020 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 020 inlägg
TS beredare är nog kopplad till 230 volt för shellyn är väl bara för 230.
Protte
Protte
Ja, beredaren är nog kopplad på en fas, precis som TS säger och TS har ju även kopplat in en Shellypå den enda fasen som går till beredaren, så det känns onekligen som att TS har underlag för den bedömningen.
Och även om den skulle dragit 1kW så är det ju elpatronen som ger den “begränsningen” med hjälp av sin interna resistans.
Det är ju inte alls orimligt att tidigare ägare har gått upp ett steg i effekt i samband med byte av elpatron för att få snabbare uppvärmning av vattnet.
(Elpatroner finns ju i alla möjliga effekter med samma gänga etc.)
Kommentar till TS:
Att den drar 1800W har du ju bekräftat, så det behöver du inte fundera över så mycket.
Troligtvis är det korrekt. Men även om det skulle vara på grund av att patronen har något fel som gör att den drar något mer spelar det ju ingen roll då resultatet blir varmvatten. (Dvs, så länge den inte drar mer än säkringen klarar)
Gällande din elförbrukning så spelar det inte heller någon roll om den drar 1kW eller 1,8kW. Det ändrar bara tiden det tar att skapa varmvatten. Energiåtgången är densamma oavsett.
Och även om den skulle dragit 1kW så är det ju elpatronen som ger den “begränsningen” med hjälp av sin interna resistans.
Det är ju inte alls orimligt att tidigare ägare har gått upp ett steg i effekt i samband med byte av elpatron för att få snabbare uppvärmning av vattnet.
Kommentar till TS:
Att den drar 1800W har du ju bekräftat, så det behöver du inte fundera över så mycket.
Troligtvis är det korrekt. Men även om det skulle vara på grund av att patronen har något fel som gör att den drar något mer spelar det ju ingen roll då resultatet blir varmvatten. (Dvs, så länge den inte drar mer än säkringen klarar)
Gällande din elförbrukning så spelar det inte heller någon roll om den drar 1kW eller 1,8kW. Det ändrar bara tiden det tar att skapa varmvatten. Energiåtgången är densamma oavsett.
Vår 15 år gamla Nibe kan kopplas antingen L+N för 1 kW eller L1+L2 för 3 kW på dess patron, men enligt manualen så skall den även ha funnits med patron för tre faser.Rickard. skrev:
Jag har en ren trefas elpatron hemma.A Alikzus skrev:
Väldigt vanligt skulle jag säga, i tex elpannot och elpatroner i kombipannor etc.
Tack för lugnande ord! Det var väl det jag ville få bekräftat, att det inte spelar någon större roll. Det verkar som att den har en egen säkring på 13A, och nu drar den ca 8A så det är ju kolugnt. Jag säger verkar för fasen kommer in bakom beredaren och går sen vidare nånstans men jag har inte lyckats hitta något annat som blir strömlöst när jag bryter säkringen. Kan vara så att den bara terminerar i en dosa nånstans.Dowser4711 skrev:
Ja, beredaren är nog kopplad på en fas, precis som TS säger och TS har ju även kopplat in en Shellypå den enda fasen som går till beredaren, så det känns onekligen som att TS har underlag för den bedömningen.
Kommentar till TS: