-MH- skrev:
Okej, man besiktigar för att vet om man skall pruta eller inte, då.
Nja, kanske bara är jag, men så har aldrig jag tänkt.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Okej, man besiktigar för att vet om man skall pruta eller inte, då.
bonnier skrev:
Nja, kanske bara är jag, men så har aldrig jag tänkt.
Av vilken anledning besiktigar du då?

Finns det bara alternativen "köp eller avstå" för dig?

Skulle inte en säljare känna sig ungefär lika besvärad av en köpare som vill sänka priset som av en köpare som plötsligt hoppar av affären?
 
bonnier skrev:
Nja, kanske bara är jag, men så har aldrig jag tänkt.
Så du hade tackat nej om du fått det för halva priset? Då är du det nog bara du.
 
Mikael_L skrev:
Av vilken anledning besiktigar du då?

Finns det bara alternativen "köp eller avstå" för dig?

Skulle inte en säljare känna sig ungefär lika besvärad av en köpare som vill sänka priset som av en köpare som plötsligt hoppar av affären?
-MH- skrev:
Så du hade tackat nej om du fått det för halva priset? Då är du det nog bara du.
Ursprungsinlägget som jag kommenterade sade något om att anledningen till att man utför besiktning är för att kunna pruta. Min huvudsakliga anledning till besiktning av hus jag köpt har inte varit att pruta. Jag vill veta hur ett proffs (kan man ju hoppas i alla fall) uppfattar husets skick. Det kan leda till att jag hoppar av, prutar/alt. låter säljare fixa, eller kanske går vidare med information om vad som behöver åtgärdas som jag inte hade tänkt på.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det blir ju mest semantik då ...

Man besiktigar väl för att försöka finna fel som inte är acceptabla.

Finner man ej acceptabla fel så kommer man pruta eller avstå affär.


Så lite omskrivet; man besiktigar för att finna fel att pruta över eller avstå köp.


Och ännu hårdare omskrivet.
Man besiktigar för att pruta, eller häva köp.
 
Mikael_L skrev:
Det blir ju mest semantik då ...
Ja det har du säkert rätt i.
 
bonnier skrev:
Ursprungsinlägget som jag kommenterade sade något om att anledningen till att man utför besiktning är för att kunna pruta. Min huvudsakliga anledning till besiktning av hus jag köpt har inte varit att pruta. Jag vill veta hur ett proffs (kan man ju hoppas i alla fall) uppfattar husets skick. Det kan leda till att jag hoppar av, prutar/alt. låter säljare fixa, eller kanske går vidare med information om vad som behöver åtgärdas som jag inte hade tänkt på.
Tja två utav tre skäl är relaterade till priset på huset för att det skall bli affär.
 
-MH- skrev:
I dagens GP hade de lägligt den här snyfthistorien.

[länk]
Är lite kluven till den där artikeln, att mäklaren säger att man kan köpa sig "ensamrätt" till budgivningen tycker jag låter konstigt. Men om jag ändå fått det erbjudandet och betalat priset skulle jag bli väldigt upprörd över mäklarens agerande om det trots det inte blev kontraktsskrivning. Då har mäklaren gjort en utfästelse som denne inte levt upp till.
 
Det var så köparen i snyfthistorien uppfattade det hela... Mäklaren förklarar ganska väl i artikeln hur det fungerar och jag ser inte något som tyder på att mäklaren skulle ha skött det hela felaktigt eller illa på något vis. Vad som exakt sades vet vi givetvis inte.
 
Håller med i detta fall att säljare har full rätt att sälja till vem han vill och för vilken summa han vill. De kanske tillsammans med mäklaren bedömde köpare 2 som sådana som fixar allt själv och inte kommer höra av sig vid framtida fel medan budgivare som vill göra egen besiktning ger en viss risk för framtida reklamation eller klagomål. Är man intresserad nog att bekosta egen besiktning kanske man också väljer att hävda sin rätt vid framtida fel medan andra köpare bekymmerslöst ordnar allt själv.

Jag har själv vid tidigare försäljning varit med på mäklarens visning och träffat en köpare som jag fastnade för. En bekymmerslös familj som tidigare renoverat mycket och såg sunt på gamla hus, de undersökte själva på visningen redan och meddelade att de ej vill besiktiga då kvinnan själv var byggtekniker. Det fanns andra på visningen men då mer osäkra yngre par.

Vi valde redan på visningen att tacka ja till bud på utgångspriset trots att 2 andra ville vara med i budgivningen. Det har snart gått 10 år sedan dess och vårat beslut har visat sig helt korrekt då vi aldrig blivit kontaktade av köparna som sedan dess renoverat och byggt om mkt vad vi kan se.

Däremot har jag i försäkringsärende träffat en av de andra potentiella budgivarna då de undersökte möjligheten att använda rättskyddet för att processa mot säljare av fastighet ;)

Har själv vid köpet av vårt nuvarande hus gjort liknande fast omvänt. Redan på visningen undersökte jag fastigheten och innan dess undersökt för ev rådighetsfel och juridiska fel. Under visningen inför andra budgivare meddelade vi rakt och ärligt att vi bjuder utgångspriset och erbjuder säljaren fullt genomförd affär samma vecka med friskrivningsklausul (fanns ej som krav från säljaren) men att vårat bud endast stod i 48 timmar, lämnade visitkort och åkte hem innan visningen var klar. Andra familjer skrev upp sig som intresserade. Samma kväll ringde mäklaren och meddelade att säljaren tackat ja till vårt bud när han fått förklarat vad friskrivningsklausul innebar. Vi skrev papper samma vecka och förhandlade om inventarier och slutstädning.

Vi är än idag 6 år senare supernöjda med vår affär
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Bara av nyfikenhet, hur gammalt var huset?
 
-MH- skrev:
Ergo, du gör besiktningen för att ev. kunna pruta.
Nej, säljaren behöver bara vara rädd för prutning om han vet att det finns fel på huset som kan upptäckas vid en besiktning.
 
Varför skulle säljaren vara rädd för det, om du ändå inte tänker pruta?
 
D
Nerre skrev:
Nej, säljaren behöver bara vara rädd för prutning om han vet att det finns fel på huset som kan upptäckas vid en besiktning.
Inte alls... Säljaren behöver även vara orolig för prutning för fel som han inte känner till som kan upptäckas vid en besiktning och även oroa sig för att köparen har en naiv syn på husägande och anser att helt normalt underhåll är anledning till att pruta (slitna ytskikt, gamla tätskikt mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.