Hej,
Fick för ca 8 år sedan SP vridfönster monterade på hela övervåningen. Sedan något år tillbaka går ett av fönstren alldeles för ”lätt” i öppet läge. Vid öppning faller det igen av sin egen tyngd såvida det inte öppnas upp till helt vågrätt läge (bild 1). Kan jag på något sätt justera detta för att få tillbaka viss tröghet? Jag förstår inte riktigt var friktionen som ska hålla fönstret öppet kommer ifrån. Från själva spanjoletterna? Eller från de plast(?)delar som löper i en skena i fönsterkarmen (bild 2)?
Fick för ca 8 år sedan SP vridfönster monterade på hela övervåningen. Sedan något år tillbaka går ett av fönstren alldeles för ”lätt” i öppet läge. Vid öppning faller det igen av sin egen tyngd såvida det inte öppnas upp till helt vågrätt läge (bild 1). Kan jag på något sätt justera detta för att få tillbaka viss tröghet? Jag förstår inte riktigt var friktionen som ska hålla fönstret öppet kommer ifrån. Från själva spanjoletterna? Eller från de plast(?)delar som löper i en skena i fönsterkarmen (bild 2)?
Jag har samma problem med ett SP vridfönster tillverkat och monterat 2018. Jag ställer mig exakt samma frågor. Firman som monterade var jobbiga att ha att göra med så jag drar mig för att blanda in dem igen.L looserskin skrev:Hej,
Känns som att styrbeslaget löper väldigt lätt i skenan i karmen, men man skulle ju kunna skruva bort ett av styrbeslagen från bågen och testa lite hur det känns och jämföra med andra fönster som har högre friktion. Är det styrbeslagen som bidrar till friktionen som gör att fönstret kan ställas i valfritt öppet läge så blir det väl till att köpa ett par nya sådana...
Hörde av en montör nyligen att en del smörjer med fel spray eller olja i början när fönster och dörrar skorrar och går trögt . Sedan när det slitits så greppar det sämre. Han rekommenderade endast silikon. Säger inte att det är felet här men kan vara.
J Jocke Best skrev:
Det är det enda av 5, varav tre i samma storlek, samtidigt installerade fönstren som har det här problemet. Vet om installatören smorde vid installationen. Jag själv har inte smort något alls.J Jocke Best skrev:
Ja, får kolla på det. Förmodligen behöver någon del bytas ut.
Jag har samma problem med ett fönster jag har. Installerade det själv för ca 5år sen, smorde inget så har inte med det att göra... Jag har satt i 7st likadana fönster typ samtidigt men det bara ett fönster som har problemet.L looserskin skrev:
Någon som kommit på en lösning?
Kan någon ha forcerat fönstret? Alltså dragit igen det när det var uppställt? Då kan ju styrbeslagen nötas fortare