Insåg nu när vi äntligen köpte spotlightskenor för taket att takdosan borde vridits 45 grader, skenan (eller vad de nu kallas, 4 spottar sitter på en stång) sitter fel, de går bara att montera på ett sätt och då sitter de inte rakt i taket...Vår elektriker är på semester (har inte hjärta att fråga om råd mitt i sommaren) och vi funderar på om det kanske finns adaptrar att sätta i takdosorna eller om skenorna skall tillbaka till affären istället.

Vad tror ni?

/ama

Vet inte om jag begriper dig riktigt men behöver du vrida dosan eller är det bara uttaget i dosan som behöver vridas i sidled.

I sånna fall var glad innanmätet i en dosa är vridbart om mna först stänger av strömen, kollar att den är avstängd, sen skruvar man loss locket, tar loss uttaget och vrider på den lilla plastingen tills den sitter mera lämpligt. Avsluta med att montera ihop det hela igen och när det är klart slå på strömen igen

mats_o skrev:
innanmätet i en dosa är vridbart
det gäller inte takdosor där är det fast
går det inte att borra nya fäst hål i armarturen?
eller fästa den med skruv i taket istället för i dosan?

Kollade armaturen, det blir nog lättast att lossa på två muttrar och borra två nya hål. Tror att det tar hela...10 minuter! Tack för tipset, jag hade blicken fäst i taket när lösningen låg på golvet...

/ama

Skulle säga att det är beroende på dosa jag. Har själv några vita takdosor som är "ringade"

mats_o skrev:
Skulle säga att det är beroende på dosa jag. Har själv några vita takdosor som är "ringade"
Det finns inga takdosor med ring. Du har förmodlingen kopplingsdosor i taket.

Nix

Säger jag takdosa så menar jag takdosa annars får du plocka fram en apparatdosa på 83 mm med bleck för takmontage och försedd med upphängningsögla gängad i dosan ;D

mats_o skrev:
hm.........intressant........du vet inte fabrikat.eller har nån bild?

Nix.
Sitter ett elände till lampa under den som jag kommer på direkt. sånt där fågelbad i målat glas som väger bly.

Skulle tippa på att det är en sjuttio/åttiotalstalsdosa. Huset byggt 73 och renoverat i mitten på 80 talet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.