Denna returventil har suttit på samma sätt i 80 år, nu vill jag vrida den 90 grader motsols. Vad tror ni om det? Alla andra rör jag rivit i är fina, men håller gängen tätt eller måste jag ta bort det och börja om?
Gammal returventil monterad i rätt vinkel mot ett vitmålat rör, längs en vägg ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att du talar om gängan som sitter under själva T-stycket. Att vrida den motsols betyder att lossa den. Normalt är lin-pasta-tätning förlåtande mot lite bak och fram men detta är rätt mycket och tätningen har åldrats. Prova om det går och va beredd på att göra om.
En dum fråga: om du vrida detta motsols så pekar avsticket mot väggen, hur löser du det?

Del av väggen ska bort och röret gå i tröskeln till den nya dörren, var tidigare ett fönster där...

har du möjlighet att tömma vattnet så skulle ju jag ta bort den helt och börja om från början. Nog för att lin och klet är förlåtande men har det suttit i 80 år och man lossar det ett halvvarv så kan man nog vara ganska säker på att det börjar läcka ack så lite. man kanske till och med kan satsa på en ny ventil eller nån annan smidigare lösning?

Vattnet ska ut för andra kopplingar, så det är väl så... bort och börja om. Tack för hjälpen

Krilleman
Anslutningen av en vatette securex-del är lite väl tvivelaktig.

Gör om och gör rätt med nippel & mutter. Sen gängad koppling på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.