Tjenare!
Jag har lite funderingar över vad som är brukligt när man drar vp-rör/ledningar i väggar!
Jag skickar med ritningar över de olika alternativen som jag funderar på..

det kommer ett vp-rör från centralen till en tak-koppling/lampdosa i ett rum (lite berende på hur man lägger sina grupper). från den går ett vp-rör till antingen en kopplingsdosa ovanför strömbrytaren eller direkt till strömbrytaren vid dörren, och sedan till uttaget under strömbrytaren...
sedan kommer det knepiga, hur ska man "enligt boken" gå till uttag 2,3 och 4.
Enligt de elritningar som jag har sett så går alla uttag till lampkopplingen.

Så som jag funderar så vill jag ju ha minsta sträcka, i och med att jag har stående reglar i innerväggarna och liggande 45x45 i ytterväggarna så blir min naturliga tanke att dra rören lodrät när man har stående reglar och vågrät nä man har liggande. (vi kan se detta i alt.3)...

är jag ute och cycklar, eller???
mycket tacksam för svar!

• alt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • alt2.jpg
    Skapa konto
  • alt3.jpg
    Skapa konto
Det är kallt att cyckla på vintern.

Alternativ 3 är väl det mest praktiska i ditt fall med vågräta och lodräta reglar. Sedan att ha takdosan som allmän knutpunkt har väl sina sidor, det kan bli rätt mycket tråd och dessutom ska det sitta ett lamputtag bland dessa trådar också. Kopplingsdosa i vägg verkar som det helt har kommit bort men kan avlasta takdosan en del.

Prototypen

Mikael_L
Om du tänker förbereda för en elektriker som sedan kommer och kopplar alt besiktigar, OCH du redan vet vilken elektriker det är tycker jag att du skall fråga han. Jag tror att olika elkillar har lite olika "principer" och han är nog glad om det är gjort precis på det sätt han själv skulle gjort.
Nåja, alla är säkert inte så principfasta, men det kan ju ändå vara smart att börja samarbetet så smärtfritt som möjligt.

Jag tycker alla förslagen är bra, det som är dåligt med 1an är att det blir många kopplingar och mycket tråd i takdosan. Det som är dåligt med förslag 2 och 3 är att det kommer att vara en osäkerhet om var i väggarna elrören går när man ska borra osv. Om inte för dig så för framtida ägare av huset.
Förslag 1 men med en extra kopplingsdosa på rätt ställe är ju också bra, men då kommer nackdelen med extra kostnad + ett synligt doslock som man kan tycka förfular.

Vad var det prototypen sa om kallt på vintern...? *ler*

ps. jag är inte elektriker, så lita inte 100% på ovanstående

Jooo, Mikael

Så börjar vi norrlänningar, Gustavsson undrade om han var "ute och cycklade"( pratade i nattmössan) och jag kommenterade det bokstavligt då vi har haft en så där minus 20 ute, typ.

Tack för din mycket ingående undersökning av värme i VP rör.

prototypen

Liten följdfråga, om man går på alterntiv 2/3. Drar man rör horisontellt rakt ut från vägguttagen till vägguttag? Om man kommer fram till en liten vindsdörr eller liknande, drar man bara runt karmen då?

Det är väl lämpligt, annars kommer man väl att snubbla över röret då man ska gå genom dörren.

Prototypen

Hehe, så sant... Frågan är om man nångång kommer att få genom ytterligare tråd när man får så många skarpa böjar efter varandra?

Glid upp mjukt över vindsdörren, utan nittigradershörn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.