FK i kabelkanaler verkar inte helt tillåtet. Men FK lagd i VP-rör i en kabelkanal tycks gå för sig. Kruxet är att vanliga VP-rör av plast är lite för tjocka för flertalet kabelkanaler. En fundering - kan man inte platta till VP-röret lite genom att sätta det i skruvstäd och värma med varmluftspistol? Röret blir i genomskärning lite ovalt istället för runt och får rum i kabelkanalen. Har ett hopplöst ställe ovanför en dörr, där jag inte kan få in ett VP-rör i väggen utan måste lägga en kabelkanal utvändigt ovanför dörrfodret. Finns någon enklare metod att platta till VP.-rör lite grann? Men bara lite grann för trådarna måste löpa fritt i röret.:cool:

C
Låter meckigt, kan du inte bara dra en kabel istället och skippa både VP-rör och kabelkanal?

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Det finns även kanaler som är godkända att dra FK i. Kommer inte på namnet nu. Men om du söker igenom sortimentet hos elbutik.se, så har jag för mig att de säljer en sådan. Det måste stå explicit att den är godkänd för detta ändamål.

Att lägga in ett tillplattat VP rör känns som ett alternativ som kommer efter det absolut sista alternativet.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lägg en kabel istället. En EXQ kommer vara betydligt nättare än rör+FK.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
@tommib
Ursäkta trådkap
Får man dra en EXQ bredvid en nätverkskabel i en kabelkanal ?

En frågvis
B

Ja.

R
Bono_R Bono_R skrev:
@tommib
Ursäkta trådkap

En frågvis
B
Det ska väl inte vara några problem. Eftersom EXQ är dubbelisolerad så behöver du inte ta hänsyn till högsta spänning i kanalen som du hade varit tvungen att göra med enkelisolerad FK.

E
Bono_R Bono_R skrev:
@tommib
Ursäkta trådkap

En frågvis
B
Ja

Hur många FK är det? Det finns ju mindre vprör än vp16.

tommib
Även om det bara är tre så är en EXQ 3G1,5 nättare än en VP10. Kabel kommer i samtliga fall vara nättare och enklare.

Man kanske skulle höra från TS varför hen önskar dra just FK.

Ja helt klart @tommib, visst är det så.
Yd omkring 8mm på exq så det är nog svårslaget. Också intresserad av att höra anledningen till vprör med fk.

H hempularen skrev:
Det finns även kanaler som är godkända att dra FK i. Kommer inte på namnet nu. Men om du söker igenom sortimentet hos elbutik.se, så har jag för mig att de säljer en sådan. Det måste stå explicit att den är godkänd för detta ändamål.

Att lägga in ett tillplattat VP rör känns som ett alternativ som kommer efter det absolut sista alternativet.
Schneider OptiLline

H Hans Åke Lindquist skrev:
FK i kabelkanaler verkar inte helt tillåtet. Men FK lagd i VP-rör i en kabelkanal tycks gå för sig. Kruxet är att vanliga VP-rör av plast är lite för tjocka för flertalet kabelkanaler. En fundering - kan man inte platta till VP-röret lite genom att sätta det i skruvstäd och värma med varmluftspistol? Röret blir i genomskärning lite ovalt istället för runt och får rum i kabelkanalen. Har ett hopplöst ställe ovanför en dörr, där jag inte kan få in ett VP-rör i väggen utan måste lägga en kabelkanal utvändigt ovanför dörrfodret. Finns någon enklare metod att platta till VP.-rör lite grann? Men bara lite grann för trådarna måste löpa fritt i röret.:cool:
Varför?
Kanaler är till för kablar, heter tom "kabelkanal".

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Varför?
Kanaler är till för kablar, heter tom "kabelkanal".
Kabel kanaler ja.
Nu pratar vi ju rör kanaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.