Hej, med risk för att bli dumförklarad så ställer jag frågan ändå.
Håller på och förbereder med dosor och slang för elektrikern. Byter ut en del äldre kopplingsdosor och b-rör i plåt. Passar även på att säga att jag inte kommer koppla något själv, så har vi den saken avklarad.
Till frågan, på ett ställe vill jag sätta två dosor bredvid varandra horisontellt, med öppning mellan dessa. Som jag har förstått det så ska det gå att ”knacka” loss plastbiten på sidan av en dosa, tex för att sätta studsar åt alla fyra håll eller koppla ihop dosor. Det är den delen på bilden jag vill ha bort.
Men hur fasen gör man? När jag har provat blir det inget bra, det spricker på fel ställer och följer inte brottanvisningen, gör jag fel? Ska man skära eller borra istället? Eller har jag rentav fel modell på dosa för att utföra denna manöver?
Håller på och förbereder med dosor och slang för elektrikern. Byter ut en del äldre kopplingsdosor och b-rör i plåt. Passar även på att säga att jag inte kommer koppla något själv, så har vi den saken avklarad.
Till frågan, på ett ställe vill jag sätta två dosor bredvid varandra horisontellt, med öppning mellan dessa. Som jag har förstått det så ska det gå att ”knacka” loss plastbiten på sidan av en dosa, tex för att sätta studsar åt alla fyra håll eller koppla ihop dosor. Det är den delen på bilden jag vill ha bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur fasen gör man? När jag har provat blir det inget bra, det spricker på fel ställer och följer inte brottanvisningen, gör jag fel? Ska man skära eller borra istället? Eller har jag rentav fel modell på dosa för att utföra denna manöver?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
In med doskniven och vrid runt.
En story runt det så lät jag en fiberinstallatörskille låna min när han installerade här och sa "wow en sån här måste jag se till att skaffa".... Precis som ni tror så var han rätt ung
https://www.elbutik.se/product.html/doskniv-eljo?category_id=2158
En story runt det så lät jag en fiberinstallatörskille låna min när han installerade här och sa "wow en sån här måste jag se till att skaffa".... Precis som ni tror så var han rätt ung
https://www.elbutik.se/product.html/doskniv-eljo?category_id=2158
Jag förstår, kniv eller borr verkar som bra lösningar, bara så jag tänker rätt, kan man skära bort hela plastbiten/flärpen? Behöver ha studsar på tre håll och nästa dosa på det fjärde. Skulle vilja ha följande resultat på alla 4 sidor. Det kanske finns dedikerade dosor till detta?
Att din elektriker inte har visat dig?? och du gör lika stort "fel" som monterar dosor/rör som om du kopplat trådarna så var det sagtS Snabelhund skrev:
Då är det noterat och förstår din pik, låter elektrikern göra det och nöjer mig med att spåra. Vet att denna diskussion dyker upp ibland.E elmont skrev:
Bara av rent intresse, när räknas det som att man förlägger rör/dosor? Tänker att det är svårt att spåra utan att ”måtta” med rör och dosor om man tex klämmer in en spårdosa för att se att den passar, räknas det som förläggning?
Blev också nyfiken på varför denna del är behörighetskrävande, hade köpt det om det handlar om tex pansarrör, vad är det som kan gå snett när det handlar om förläggning av plaströr/Dosor?
Ska tilläggas att jag är genuint nyfiken, bara så att jag inte uppfattas som dryg(alltid svår balansgång på internet)[/QUOTE][/QUOTE]
Redigerat:
För mig är detta som att gräva ett dike tänkt för en kabel och därmed fullt tillåtet.S Snabelhund skrev:
Sen är det väl som vid alla potentiella "brott" att samtliga omständigheter i det aktuella fallet måste bedömas och att det därmed är svårt att ge generella svar hur "gränsfall" skulle kunna komma att bedömas. Att straffas för att man spårat för framtida eldragning ser jag dock som extremt osannolikt.
Känns som att det är svårtolkat. Är det någon som har en källhänvisning till var det står? Gissar att det tas upp i starkströmsföreskrifterna, men orkar inte lusläsa 291 sidor
Du kan väl kolla någon av de redan befintliga trådarna i ämnet.
Kortversion: Elsäkerhetslagen förbjuder dig att göra elinstallationer. Från detta generella förbud finns avsteg i ELSÄK-FS 20??:2.
Rent praktiskt handlar det också om att du måste ha kretslösningen klar för dig innan du börjar lägga rör och dosor. Det går inte alltid att fixa en kass dragning i efterhand.
Kortversion: Elsäkerhetslagen förbjuder dig att göra elinstallationer. Från detta generella förbud finns avsteg i ELSÄK-FS 20??:2.
Rent praktiskt handlar det också om att du måste ha kretslösningen klar för dig innan du börjar lägga rör och dosor. Det går inte alltid att fixa en kass dragning i efterhand.
Det är ganska enkelt, allt som är tänkt att användas i en starkströmsinstallation (nu eller i framtiden) är ej tillåtet att utföra av ej behörig/auktoriserad.S Snabelhund skrev:
Fast så enkelt är det inte. Det är fullt tillåtet att exempelvis regla en blivande innervägg även om man tänkt att den ska komma att användas för en starkströmsinstallation. Dosor/rör får dock inte monteras men får man "anpassa" en kortling för att passa en dosa? Får man förborra reglarna för kommande rör? Det är väl dessa (om än väldigt teoretiska) gränser som diskuteras här.E elmont skrev:
Det är väl just var gränsen går mellan tillåtet och otillåtet som @Snabelhund undrar och då anser jag "allt som är tänkt att användas i en starkströmsinstallation" är för trubbigt för att egentligen hjälpa till.