Sen jag flyttat in i mitt hus för ett halvår sen har jag stört mig på det oljud som luft/vattenvärmepumpen skapar i elementen då avfrostningen körs. Den höjer cirkulationspumpen, vilket skapar ett rätt högt susande ljud. Funderat på att installera en volymtank med separat cirkulationspump för att få ett helt tyst system. Det borde också göra det bättre för värmepumpen som då kan köra mer effektivt.

Något som gjort något liknande?

H
Det blir bättre. Det är en vanlig lösning på liknanden problem. Dessutom mår alltid en värmepump bra av att ha mycket vatten att jobba imot.

• Gilla
teo77
  • Laddar…
T teo77 skrev:
Sen jag flyttat in i mitt hus för ett halvår sen har jag stört mig på det oljud som luft/vattenvärmepumpen skapar i elementen då avfrostningen körs. Den höjer cirkulationspumpen, vilket skapar ett rätt högt susande ljud. Funderat på att installera en volymtank med separat cirkulationspump för att få ett helt tyst system. Det borde också göra det bättre för värmepumpen som då kan köra mer effektivt.

Något som gjort något liknande?
Är värmepumpen kopplat direkt mot radiatorerna?

H H-Thomasson skrev:
Det blir bättre. Det är en vanlig lösning på liknanden problem. Dessutom mår alltid en värmepump bra av att ha mycket vatten att jobba imot.
Hur stor tank rekommenderar man?

H he-peter skrev:
Är värmepumpen kopplat direkt mot radiatorerna?
Ja, de är kopplade direkt. Frågan nu är bara hur stor tank som är lämpligt.

H
Ta en 100 liter om du får plats med den.

Har ingen platsbrist i pannrummet nu när jag rensat. Tänkte också 100 liter borde räcka. Huset är litet, 70 kvm med källare och uppvärmt garage, så totalt värmer jag upp 170 kvm.

• Ett källarutrymme med varmvattenberedare, ventilationstrumma, vita väggar och avloppsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.