Hej, behöver hjälp!

Jag har en billig (Ferm) 230mm vinkelslip som fått tugga mycket marksten i sina dar, allt som oftast fastnypt i ett sånt där billigt "kapstativ" för vinkelslipar. Ska inte svära på att det inte varit så jämt, men efter ett par utlåningsvändor hajjar jag till över mängden vibrationer i den. Tillräckligt för att sätta utlåningsstopp och inte använda själv utan väldigt bra med kläder. Det går bryta skivan ungefär 1.5mm, dvs +/- 0.7mm från viloläget, med hörbara klick.

Skruvade isär den och tog ur lagret, som tyvärr känns jättefint. Men jag kanske är kass på bedöma. Kunde inte känna något glapp i "koppen" som axeln sitter i heller. Men det var svårt komma åt att försöka provocera den. Skruvade ihop i förhoppningen om att något magiskt skulle inträffat men vibrerar och vobblar fortfarande.

Rent logiskt är glappet antingen vid lagret, eller nere i koppen, och beror på att lagret är kasst, koppen är kass, eller att själva axeln av slitage slipats ner. Om det är själv axeln är jag nog rökt, reservdelar till en gammal Ferm är säkert svårt få tag i. Men om det är lagret eller koppen, så kanske det är mer generella delar som går byta.

Så, två frågor jag hoppas nån kan hjälpa mig med:

1) Lagret var ett 6202 Z, mått 15/35/11 inre/yttre/tjocklek. Biltema har ett 6202 2RS med rätt mått för inga pengar. Funkar byta? Ingen aning vad som skiljer "Z" mot "2 RS" ?

2) Om det är koppen som blivit dålig/sliten, någon som har tips på hur hur får jag lös den och var hittar jag ersättare om det är den?

Axeln som går igenom skivan sitter alltså i botten i någon sorts kopp, och halvvägs på vägen ut till skivan sitter lagret jag nämner.

Nån som mekat i vinkelslipar eller bara är mekaniskt begåvad och har några tips att komma med?
 
importensketsig skrev:
,,,Ingen aning vad som skiljer "Z" mot "2 RS" ?...
Z betyder att lagret är tätat med plåt på en sida. 2RS innebär att det har gummitätning på båda sidorna.

Ett plåttätat lager har lite mindre friktion, och tåler högre temperaturer, än ett gummitätat. Fördelen med gummitätning är det står emot smuts bättre än ett med plåt.
 
Ah tackar! Tror jag provar byta till ett RS, har ju kvar det plåttätade om det jäklas. Misstänker dock koppen mer än lagret men ska ändå iväg på Biltema en sväng.
 
En tanke är att peta bort gummitätningen på den sida som vetter in mot växelhuset för att på så sätt få in fett i lagret. För övrigt kan du ju vara glad över att det går att det är standardlager som är lätta att byta på din maskin. På Boschs 125mm-maskiner sitter lagret i en plastbit och går ej att få loss. Dessutom behöver man en press för att få av drevet och lagret från axeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.