Hej! Grundmuren till växthuset börjar se rätt risig ut. Denna murades av förre ägaren för 10-15 år sedan, så den är inte särskilt gammalt. Kan de ha använt fel murbruk? Jag har läst att om fogen är hårdare än stenen kan stenen brytas sönder, vilket ju ser ut att ha hänt här.

Är det mer sannolikt att detta är relaterat till fukt och frostsprängning? Om muren suger fukt ur marken, borde då inte stenarna längst ner vara värre drabbade än de högre upp?

Skulle ett lager kalkputs kunna förlänga livet på muren?

IMG_3540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som vanliga frostsprängningar.

Byt ut trasiga stenar och hydrofobera sedan grundmuren. Du kan givetvis putsa och måla med en färg som hindrar vatten från att sugas in i putsen (och orsaka frostsprängningar).

Troligtvis har de använt gammalt begagnat tegel, kanske murtegel. Murtegel är inte frostbeständigt. Gammalt (begagnat) tegel har varierande kvalitet, därför kan det verka slumpartat vilka stenar som fryser sönder.

harry73
Kan också vara tjällyft i marken som lyfter en del av muren vintertid med sprickor som följd. Sprickorna kan därefter ge anledning till frostsprängningar.
Nu på våren när tjälen är borta ser man inte längre sen ojämna sättning men sprickan är kvar

Tack för era tankar. Om detta är frostsprängning ska jag nog fokusera på att hålla muren så torr som möjligt. Jag ska börja med gräva bort lite runt om och lägga singel och ev. måla med vattenglas. Jag får återkomma nästa år om hur det gick!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.