Hej!

Vi har ett gammalt furugolv som vi ska slipa, samt sen lägga på vitpigmenterad lack (2 lager med pigment och lager utan). För att komma ifrån alla grova skarvar så rengör vi även dem och har tänkt nåta dem med fog.
Vår golvslipare vi har anlitat varnar oss för att använda vit fog, eftersom det finns en risk att fogen upplevs som rosa. Samtidigt vill vi verkligen ha så vitt golv med så vita skarvar som möjligt.
Ni andra som har fogat era golv, vilken färg på fogen har ni använt? Någon som har använt vit fog och hur har resultatet blivit?

Tack!
//Marcus

Undvik att pigmentera lacken, blir sällan bra. Pigmenten följer ju med lacken och lacken läggs aldrig i exakt samma mängd överallt så risken för ojämt pigmenterat golv är stor. Men om ni nu väljar att göra på detta vis så ska ni använda en lack som inte är infärgad från fabrik, de flesta lacker är nämligen det. Hör med golvläggaren, han är (förhoppningsvis) medveten om det.
Jag hade betsat golvet med en golvbets och sedan lagt opigmenterad lack ovanpå.

En vit fog kommer inte bli åt det rosa hållet utan åt det gula.

En annan risk med att nåta och lacka gamla massiva brädor är att rörelsen i golvet kommar att trycka ihop och dra i nåten över årstiderna vilket ibland inte lacken pallar med utan spricker. Detta är bara en risk och absolut inte så att det kommer ske. Golvlackerna är ganska så sega idag så de klarar mycket... men inte allt.

Tack peppe!

Vi har sett andra golv som golvläggaren har lackat och resultatet har blivit jättebra, inget ojämnt vitpigmerat golv.

Ok, så vita fogar kommer bli åt det gula hållet. Är det mao dumt att fundera på vita fogar; är det kanske bättre att fundera på t.ex. gråa fogar för att golven ändå ska kännas verkligt vita? Hur mycket kommer vitpigmentet i lacken att f'ärga fogen?

Tack,
//Marcus

wingren skrev:
Tack peppe!

Vi har sett andra golv som golvläggaren har lackat och resultatet har blivit jättebra, inget ojämnt vitpigmerat golv.

Ok, så vita fogar kommer bli åt det gula hållet. Är det mao dumt att fundera på vita fogar; är det kanske bättre att fundera på t.ex. gråa fogar för att golven ändå ska kännas verkligt vita? Hur mycket kommer vitpigmentet i lacken att f'ärga fogen?

Tack,
//Marcus
Bra att ni fått se referensobjekt! Ni vet inte om den vita lacken han använder är färdig från fabrik eller om han pigmenterar den själv och om det är en grundlack eller topplack? vilket fabrikat? (nyfiken)

jag tror inte det är några problem med en vit fog om det vita lacken läggs ovanpå... det blir ju vitt på vitt.

Jag gissar på "duri extra vit" eller "bona traffic med mix colour"

Hej,

Jag ska kolla med honom vilket fabrikat det är.

Appropå vitbetsat istället för vitpigmenterad lack först.Vad skulle fördelen med det vara,samt någon som har någon bild av hur det ser ut i verkligheten?

Tack,
//Marcus

betsen infärgar golvet med en bättre bevarad ådring i träet, blir mer levande. Medan pigmenterad lack lägger sig som ett skikt ovanpå...
Har tyvärr inga bilder och det är lite trixit att förklara med bara ord... man bör nog se det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.