Hej!
Vi har renoverat köket och plötsligt passar inte vårt oljade ekbord in :x Funderar på om man hade kunnat slipa ordentligt så alla oljerester försvinner och sedan "vitolja" det istället? Hittar inte något sånt projekt på nätet vilket brukar betyda att det inte går, med tanke på alla oljade ekbord som borde finnas i detta land
Det är så här jag tänker att resultatet kommer se ut, vad tror ni? Skulle det funka?
Vi har renoverat köket och plötsligt passar inte vårt oljade ekbord in :x Funderar på om man hade kunnat slipa ordentligt så alla oljerester försvinner och sedan "vitolja" det istället? Hittar inte något sånt projekt på nätet vilket brukar betyda att det inte går, med tanke på alla oljade ekbord som borde finnas i detta land
Det är så här jag tänker att resultatet kommer se ut, vad tror ni? Skulle det funka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
det borde gå jättebra, kan man olja ek så kan man olja även med vitpegmenterad olja.
Tips och råd?
Se här
http://norrgavel.se/mobler/ytbehandla-med-vitolja/
http://www.viivilla.se/kok/bankskivor/ny-bankskiva--latt-och-billigt/
Lycka till och välkommen till Bygga Hus !
det borde gå jättebra, kan man olja ek så kan man olja även med vitpegmenterad olja.
Tips och råd?
Se här
http://norrgavel.se/mobler/ytbehandla-med-vitolja/
http://www.viivilla.se/kok/bankskivor/ny-bankskiva--latt-och-billigt/
Lycka till och välkommen till Bygga Hus !
Det har hållt sig jättebra!H Heineken skrev:
Vi slipade ner det ordentligt, så att all olja var borta. Sen la vi på 3 lager med Osmo vit hårdvaxolja. Nu börjar det så smått bli dags att bättra på vitoljan på vissa ställen men då är vi en barnfamilj som använder bordet mycket!
Tyvärr kanske inte så lätt att se hur det verkligen ser ut... Och det börjar bli dags att bättra på det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker det var bra bilder, åtminstone syns det tydligt att det blev ganska ordentligt vitt, inte bara en svag antydan.
Idag har jag varit och kikat på olika fabrikat av pigmenterade hårdvaxoljor.
Träprover med Herdins var ordentligt vita, men träprov med Osmos hårdvaxolja med vit pigment var förvånansvärt lite vitt, knappt någon skillnad mot provet med olja utan pigment.
Såpass att jag undrade om de verkligen hade fått dit rätt prov.
Osmo har en radda med olika behandlingar, bl.a. vitt vax som sen oljas in.
Träprover med Herdins var ordentligt vita, men träprov med Osmos hårdvaxolja med vit pigment var förvånansvärt lite vitt, knappt någon skillnad mot provet med olja utan pigment.
Logga in
Skapa konto
Okej, här är den burken vi har använt. Efter en strykning var det väldigt lite täckande men vi nöjde oss med två strykningar för vårt resultat.Mikael_L skrev:Jag tycker det var bra bilder, åtminstone syns det tydligt att det blev ganska ordentligt vitt, inte bara en svag antydan.
Eller nu ser jag att jag själv skrivit att vi oljat 3 gånger för detta resultat. Minnet är gott men kort
Då kanske det är anledningen till att träproverna visade såpass lite vitt? Att det var en strykning medan mitt resultat är efter tre?
Då kanske det är anledningen till att träproverna visade såpass lite vitt? Att det var en strykning medan mitt resultat är efter tre?