Efter vintern gick jag upp på kallvinden och en vit luddig hinna har lagt sig på råsponten. (Misstänkt vit mögel) men även på dynor och väskor som vi förvarat där.

Vi lät en firma tilläggsisolera vinden med ecofiber, eller en så kallad cellulosabaserad isolering våren -20. Huset är byggt-57 och har därför ingen ångspärr i takbjälklaget mellan bostad och vind.

Vi har nybytta takpannor på taket. Huset är en mindre 1-plansvilla på ca 85m3.

Förstår nu att vi pga tilläggsisoleringen har skapat ett ännu kallare vindsutrymme. Men även fuktigare.

Vad är det bästa att göra nu? Behöver jag anlita en saneringsfirma för att eliminera vitmöglet direkt? Hur akut är det? Kan jag vänta ett par månader så att jag kan tömma vinden på allt som jag förvarar där när vädret är stabilare/varmare.

Har firman som tilläggsisolerade något ansvar i det här? Räcker det med att jag installerar en fläkt för att dra ut den fukt som uppenbarligen ökat i samband med tilläggsisoleringen? Hjälp!!!

M Mercyinyou skrev:
Efter vintern gick jag upp på kallvinden och en vit luddig hinna har lagt sig på råsponten. (Misstänkt vit mögel) men även på dynor och väskor som vi förvarat där.

Vi lät en firma tilläggsisolera vinden med ecofiber, eller en så kallad cellulosabaserad isolering våren -20. Huset är byggt-57 och har därför ingen ångspärr i takbjälklaget mellan bostad och vind.

Vi har nybytta takpannor på taket. Huset är en mindre 1-plansvilla på ca 85m3.

Förstår nu att vi pga tilläggsisoleringen har skapat ett ännu kallare vindsutrymme. Men även fuktigare.

Vad är det bästa att göra nu? Behöver jag anlita en saneringsfirma för att eliminera vitmöglet direkt? Hur akut är det? Kan jag vänta ett par månader så att jag kan tömma vinden på allt som jag förvarar där när vädret är stabilare/varmare.

Har firman som tilläggsisolerade något ansvar i det här? Räcker det med att jag installerar en fläkt för att dra ut den fukt som uppenbarligen ökat i samband med tilläggsisoleringen? Hjälp!!!
Tycker inte du behöver göra något akut. Lägg upp en bild på hur det ser ut både i närbild och lite översiktligt.

Ventilation är absolut en lösning, Hur många ventiler är det nu ? är det ordentligt öppet i takfoten/luftspalten ?

Tack, då behöver jag inte ringa saneringsfirma direkt. Det finns ett ventilgaller under nock på ena gaveln och på andra sidan befinner sig murstocken. Firman som tilläggsisolerade monterade ”luftspaltskivor” från taket på vinden ner emot takfoten. Längs båda långsidorna på huset. Jag återkommer med bilder.

Förstår jag rätt att de satte luftspalt mot taket men isolerade mot golvbjälklaget?

G guggen skrev:
Förstår jag rätt att de satte luftspalt mot taket men isolerade mot golvbjälklaget?
Ja så ska det va iaf, så att det blir luftinsläpp längs hela takfoten.
Och sedan ordentliga utsläpp i nock eller gavelspetsar.

Eliminera vitmöglet gör du själv med Klorin.

En ytterligare sak ni kan göra är att köpa trygghetsvakten vind.
En sån kostar ca 9 - 10tusen

Eller bygga en mostvarande själv med lite sensorer, en raspberry pie, styrbart grenutag och en våtrumsfläkt. (jag har just beställt för att bygga själv, då det verkar roligt)
Principen går ut på:
1) mät temperatur & relativ luftfuktighet ute
2) mät temperatur & relativ luftfuktighet inne på kallvinden
3) låt R.pie räkna ut den absoluta luftfuktigheten både ute och inne på vind
4) Om absolut luftfuktighet är högre inne på vinden än ute , så slår R-pie på grenuttaget och då startar fläkten som skickar ut luften från vinden.

Dvs fläkten går endast om det är fuktigare på vinden än ute, så det drar inte mycket ström heller.

Fel på kallvibdar beror väll på dålig ventilation i bostaden.
Varm fuktig luft åker upp ist för ut genom fläkt eller skorsten.
Alla problem löses nog om man börjar där

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Fel på kallvibdar beror väll på dålig ventilation i bostaden.
Varm fuktig luft åker upp ist för ut genom fläkt eller skorsten.
Alla problem löses nog om man börjar där
Jepp, glömde skriva det.
Bra att du skrev det direkt :)

Trygghetsvakten vid el motsvarande hjälper till med fuktigt luft ovan isolering.
Har man inte åtgärdat ventilation i bostaden kommer den fuktiga inomhusluften att åka rakt upp i isoleringen för att sen sakta överföras till kallvinds luften.
"TV vind" ska eg bara vara extra säkerhet och inte primär lösning för fukt på kallvinden.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ja så ska det va iaf, så att det blir luftinsläpp längs hela takfoten.
Och sedan ordentliga utsläpp i nock eller gavelspetsar.
Låter märkligt. Hade ni isolerat mot taket så hade du fått en varmvind utan alla dessa problem. Att isolera mot golvbjälklag och få kallare vind och uteluftsventilera denna i efterhand är en risk konstruktion. Du får alltså i princip samma klimat som utomhus plus all fukt som kommer från huset.

Jo det hade naturligtvis varit det bästa att isolera det yttre taket. Men det blir väl ganska kostsamt antar jag. Hur gör man det exakt? Hur blir det Nere vid luftningen vid takfoten? Sen så betalade vi väl ca 25000kr för extra isolering och montering av landgång i mitten.

En tanke jag haft: Kan det vara ett problem att vi har byggt typ ett slags gles-”hyllplan” mellan takstolarna på varje sida landgången för att förvara plastbackar och liknande? Den ligger ca 15cm ovanför isoleringen.

Kommer definitivt att göra en ventilationsutredning i huset för att undvika att den fuktiga luften från boyta och badrum tränger rakt igenom takbjälklaget i allafall.

Kan man använda ”mögelstopper” tro? Har läst lite om det och det verkar vara det enklaste sättet att göra avluftning vid nocken.

Bilder kommer till helgen.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
M Mercyinyou skrev:
Jo det hade naturligtvis varit det bästa att isolera det yttre taket. Men det blir väl ganska kostsamt antar jag. Hur gör man det exakt? Hur blir det Nere vid luftningen vid takfoten? Sen så betalade vi väl ca 25000kr för extra isolering och montering av landgång i mitten.

En tanke jag haft: Kan det vara ett problem att vi har byggt typ ett slags gles-”hyllplan” mellan takstolarna på varje sida landgången för att förvara plastbackar och liknande? Den ligger ca 15cm ovanför isoleringen.

Kommer definitivt att göra en ventilationsutredning i huset för att undvika att den fuktiga luften från boyta och badrum tränger rakt igenom takbjälklaget i allafall.

Kan man använda ”mögelstopper” tro? Har läst lite om det och det verkar vara det enklaste sättet att göra avluftning vid nocken.

Bilder kommer till helgen.
Men om jag förstod rätt hade de satt luftspalt mot taket av ngn anledning?
Den bör ju luftas annars är det inte mkt till luftspalt och då är jobbet gjort. Dvs man sätter isoleringen mot luftspalten mellan takbjälkarna istället för mot golvbjälklaget och sen på med en ångbroms eller spärr.

Hej. Lånar tråden lite.
Vi har samma problem med vitmögel efter tilläggsisolering och fönsterbyte.
Är det en idé att ta bort tilläggsisoleringen för att eventuellt återskapa det gamla klimatet där uppe?
Eller är det bara en avfuktare som hjälper?

K karmark skrev:
Hej. Lånar tråden lite.
Vi har samma problem med vitmögel efter tilläggsisolering och fönsterbyte.
Är det en idé att ta bort tilläggsisoleringen för att eventuellt återskapa det gamla klimatet där uppe?
Eller är det bara en avfuktare som hjälper?

Hej! Vi kontaktade firman som hjälpt oss med tilläggsisoleringen för ett återbesök och lät dom ge oss förslag på åtgärd. Efter okulär besiktning och konstaterat problemet fick vi svaret att luftspalten ner till takfoten såg ok ut och att problemet är all fukt som kommer nerifrån boytan. Detta avhjälps genom en ovk eller liknande. Helt enkelt ser till att få till bättre ventilation nere i boytan. (Ska nämnas att vi inte har ångspärr mellan boyta och kallvind). Vi har även byggt förvaring mellan takstolar ovanför isoleringen. I form av en slags gles där vi förvarar plastbackar, samt dylikt förrådsmaterial. Backarna och förrådsmaterialet stod för tätt och lät inte luften röra sig fritt. Slutgiltligen gavs tipset att sätta in sk ”mögelstopper” som är slags ventil som man monterar ca5st på var sin sida av nock. Ca 50cm ner från nock. Under takpannorna. För att luft enklare ska kunna röra sig på vinden. Tänker att jag Återkommer efter vintern här med återkoppling vad gäller lyckat resultat eller ej. Håll till godo.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.