452 läst · 16 svar
452 läst
16 svar
Vit masonit? Sprickor i väggar, är det värt att laga?
Hej!
Vad är det för material man tidigare har klätt innerväggarna med? Verkar vara såhär i typ hela huset. Trodde först vi hade tretex på väggarna under färg/tapet men skivorna är vita (se området bakom elementet) och har ”kanaler”. Verkar vara samma skivor som är monterade på innertaket i huset (se bild). Skivorna är bara några mm tjocka.
Vi har bott i huset i 8-9 månader och det har tyvärr spruckit på flera ställen sedan vi flyttade in. Troligtvis sammanträffande för skivorna har nog suttit x antal år på väggarna i detta gamla hus. Däremot ser jag att vi har fått en spricka som tidigare spruckit upp då man ser att man tidigare har spacklat på det stället och målat över.
Det har i princip bara spruckit i närheten av fönster. Även en spricka ovan ytterdörr. Så förmodar det kan bero på naturlig temperaturskillnad samt ålder?
Hur som haver, jag har några funderingar:
1. Vad är det för skivor och varför har man valt dom tror ni?
2. Hur lagar man sprickorna själv?
3. Är det VÄRT att laga sprickorna (de kommer kanske tillbaka) eller ska man dra bort alla skivor och sätta nytt material? Vi har ändå tänkt att måla om/tapetsera i alla rum, så det görs ju oavsett.
Detta är möjligtvis dumma frågor men jag är ny husägare och är tacksam för att ta del av era tankar och erfarenheter. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta problem på bästa sätt. Känns som att det kommer dyka upp fler och fler sprickor vilket är väldigt irriterande.
Vad är det för material man tidigare har klätt innerväggarna med? Verkar vara såhär i typ hela huset. Trodde först vi hade tretex på väggarna under färg/tapet men skivorna är vita (se området bakom elementet) och har ”kanaler”. Verkar vara samma skivor som är monterade på innertaket i huset (se bild). Skivorna är bara några mm tjocka.
Vi har bott i huset i 8-9 månader och det har tyvärr spruckit på flera ställen sedan vi flyttade in. Troligtvis sammanträffande för skivorna har nog suttit x antal år på väggarna i detta gamla hus. Däremot ser jag att vi har fått en spricka som tidigare spruckit upp då man ser att man tidigare har spacklat på det stället och målat över.
Det har i princip bara spruckit i närheten av fönster. Även en spricka ovan ytterdörr. Så förmodar det kan bero på naturlig temperaturskillnad samt ålder?
Hur som haver, jag har några funderingar:
1. Vad är det för skivor och varför har man valt dom tror ni?
2. Hur lagar man sprickorna själv?
3. Är det VÄRT att laga sprickorna (de kommer kanske tillbaka) eller ska man dra bort alla skivor och sätta nytt material? Vi har ändå tänkt att måla om/tapetsera i alla rum, så det görs ju oavsett.
Detta är möjligtvis dumma frågor men jag är ny husägare och är tacksam för att ta del av era tankar och erfarenheter. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta problem på bästa sätt. Känns som att det kommer dyka upp fler och fler sprickor vilket är väldigt irriterande.
Hittade ett ställe där jag kunde lirka upp lite, se bild. Det mörkt bruna är baksidan på skivan. Det gråa är målarfärg på framsidan av skivan. Kan masonit vara så mörkt? Verkar som att skivan då kanske från början är mörkbrun. Är inte masonit också tjockare?Jonatan79 skrev:
Så om man ska tänka långsiktigt - sätta renoveringsgips utanpå för att sedan spackla/måla/tapetsera eller dra bort all masonit och gipsa?Jonatan79 skrev:
Värt att nämna är att det är ett 30-talshus med allt annat än spikraka väggar. Läst att gips kan spricka redan från början just på grund av det. Om det är helt sant låter jag vara osagt.
Ja, det kan vara värt att slita bort och sätta vanlig gips eller renoveringsgips. Det har vi gjort i vårt hus.F FluxVortex skrev:Så om man ska tänka långsiktigt - sätta renoveringsgips utanpå för att sedan spackla/måla/tapetsera eller dra bort all masonit och gipsa?
Värt att nämna är att det är ett 30-talshus med allt annat än spikraka väggar. Läst att gips kan spricka redan från början just på grund av det. Om det är helt sant låter jag vara osagt.
Ja, det är från 30-talet med tillbyggnad från 50-talet. På något ställe kan jag känna ojämnheten i väggen bara genom att dra handen över, så jag är lite tveksam till att vi kan sätta gips.Persson88 skrev:
Men vad är alternativen? Är öppen för alla synvinklar! Känns ju trist att gå runt och lappa ihop sprickor för jämnan som antagligen kommer tillbaka om vi inte ändrar grundförutsättningarna.
Antar att man kan få väggarna raka genom att regla och sedan gipsa? Men det känns som lite för mycket jobb för oss just nu. Vi har så mycket annat att stå i med huset.