Har just låtit installera en vit easee på min vita fasad, och inför att elbilen levereras nästa vecka vill jag såklart ha en vit sladd inkopplad permanent i boxen.

Döm av min förvåning att jag inte hittar några vita kablar. Någon som vet varför? Det finns vad jag kan finna gröna, orange, blå och svart. Men inte kan jag vara ensam om att visa ha en vit? Förstår att den kan bli skitig men ljusgrå bör ju iaf gå.

Utomhuskabel ska skyddas mot UV-strålar. https://www.amplex.com.au/blog/uv-stable-cables säger att 0.5-2% kol räcker för att skydda en svart kabel, eller 1.5 titandioxid för vit kabel. Gissa vilken råvara som är dyrast?

Det finns installationskabel/etc i vitt för utomhusbruk för rimlig peng, men de brukar rekommenderas att skyddas från UV-strålar då de inte klarar solen lika bra som de svarta. De rekommenderas inte ens att användas för belysning... Tror inte du vill ha en laddningskabel som går sönder och kortsluter så jag skulle strunta i estetiken.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Utomhuskabel ska skyddas mot UV-strålar. [länk] säger att 0.5-2% kol räcker för att skydda en svart kabel, eller 1.5 titandioxid för vit kabel. Gissa vilken råvara som är dyrast?

Det finns installationskabel/etc i vitt för utomhusbruk för rimlig peng, men de brukar rekommenderas att skyddas från UV-strålar då de inte klarar solen lika bra som de svarta. De rekommenderas inte ens att användas för belysning... Tror inte du vill ha en laddningskabel som går sönder och kortsluter så jag skulle strunta i estetiken.
Men kabeln till laddboxen från centralen är ju vit:thinking: Den rör man å andra sidan inte på varje dag. Jag kanske helt enkelt får klä kabeln i någon vit kabelstrumpa eller liknande.

Precis. Man rör den inte så ofta. Vinden flyttar den inte. Och förmodligen är väl det mesta av den dragen under panel där den inte syns så mycket heller? Eller typ i carport där det är en del skugga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.