jag har bytt ut köket i höstas, satte då in kyl o frys rostfri från Siemens, de står på ena sidan av köket som är vitt. Ugn och mikro är glas/svart.

På andra sidan med diskbänken behöll jag befintlig diskmaskin som nu måste bytas ut.

nu har jag beslutsångest om jag ska ha vit eller rostfri diskmaskin ( 800kr dyrare och 1 vecka leveranstid). Den vita står hemma, köpte den då det var 21% rabatt i helgen.
Nuvarande diskmaskin luktar bränt så jag vågar inte använda den.

SKa jag välja rostfri för att jag har rostfritt kyl/rys.

rostfri är denna och vit är denna

eller välja vitt för att det ser ok ut idag lite stilrent med vitt på hela sidan - dock kanske inte samma vita nyans - blir det snyggare med rostfritt?
(+ dyrare och leveranstid)

hur skulle du göra?

först bild på diskmaskinssidan

IMAG0983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan övergång till andra sidan av köket

' IMAG0985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nedan kyl frys
IMAG0986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nedan hela andra sidan
IMAG0987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker det blir finast med en diskmaskin i rostfritt, mest för att det blir tråkigt med olika vitt. Men det finns ju inget rätt, bara tycke och smak... :)

En orelaterad fråga; Jag ser att ni har ändrat på handtaget på kylen (?) så att både kyl och frys är högerhängda. Så funderar jag ockå på att göra med samma skåp. Fungerar det bra? Har ni satt någon form av distans eller skiva mellan kylskåpet och frysskåpet för att kunna öppna helt och hållet utan besvär? Eller fungerar det bra utan?
/Malin
 
Blir det samma nyans av rostfritt på diskmaskin och kylfrys? Som jag förstått det behöver rostfritt inte vara lika med rostfritt.
 
kyl/ frys distans: det följer med en mellanbricka av Plast som ligger hela vägen mellan kyl o frys. Det funkar bra att öppna - om man öppnar kylen hela vägen tar det i fryshandtaget men det är mjukt inga vassa kanter. Mycket lättare att fylla kylen med handtaget till vänster
 
Hade det vart jag hade jag kört inbyggnads diskmaskin, tråkigt om det inte är samma vit som köksluckor eller inte samma rostfri som kyl och frys men om den rostfria är samma nyans så hade jag kanske kört på det då det är lite smidigare.

En annan fråga, är det en kickspace konvektor jag ser under ungn/micro på bild 2 och 3, isåfall var köpte du den och vad fick du betala, var den smidig att installera? :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
nyansen rostfritt är svår att säga tror inte att den är exakt lika - är dessutom olika märken AEG på diskmaskin on Siemens på kyl/frys. dock så märks det förstås mindre nyansskillnad över köket kontra till vit diskmaskin mot vitt skåp bredvid. fortfarande osäker.

inbyggnad mycket dyrare och ofta högre ljudnivå så jag tror att jag skippar det. Denna diskmaskin har 41 dB och jag har bestämt mig för max 44dB.

ingen konvektor bara ventilationsgaller - följde med Epoq köket.
 
P
För mig är den vita trevligast att titta på, men jag avskyr rostfritt annat än som diskbänk...

Hade diskmaskinen stått intill kyl/frys hade rostfritt varit snyggast, men eftersom de står på olika sidor av köket så faller det argumentet. Jag tycker att en vit vitvara blir snyggast intill de vita skåpen. 800 kr kan du ha roligare för :)
 
O jag som trodde den rostfria flugan redan var över.
Dom kommer iaf att ha samma nostalgivärde som gröna o bruna vitvaror hade på 70-talet.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vitt.. Så slipper man putsa. Blir galen på alla avtrycken på rostfritt...
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
det blir faktískt inte mycket fingeravtryck på vår kyl/frys den är inte helt blank och motstår fingeravtryck ganska bra.

induktionshällen och den svarta graniten däremot är ett h-e att putsa så att det blir snyggt.

ja 800kr är en del pengar och jag tycker också att den vita vi haft har varit ok - kanske lite för att den redan fanns.

Men jag undrar om jag kommer ångra mig senare om jag inte väljer rostfritt. Funderar som så om jag skulle sälja huset skulle köparna då uppskatta rostfritt mer eller att det inte spelar roll?
 
Hade jag varit spekulant hade jag uppskattat vitt mera. Köp vitt och spara pengarna säger jag.
 
Var nyss inför ett liknande dilemma. Dock med nytt ekkök och ett par år gammal rostfri kyl samt inbyggnadsugn och micro. Den 13 år gamla diskmaskinen i vitt behövde dock bytas ut och just vitt kändes inte som en bra kombination ihop med ek.

Vi var och tittade på den rostfria diskmaskin vi tänkt oss och insåg just det som nämns ovan, att rostfritt kan ha helt skilda nyanser.
Så lösningen blev faktiskt en inbyggnadsdiskmaskin från Bosch som klarade just 44dB trots att jag alltid varit negativ mot inbyggnadsdiskmaskiner.
 
ok jag kollade på tretti och det finns faktiskt en cylinda med 44dB och inbyggnad 5000kr och en Bosch 7900kr.
tål att funderas på. En sak jag tycker är bra med nuvarande maskin är displayen så att man ser hur lång tid det är kvar.

kan man se det på maskin med integrerad lucka? typ projicering på golvet?
 
Redigerat:
Rostfritt är helt ute om ett par år och då ångrar du dig. Satsa istället på vitt och att byta kyl/frys till vitt när det blir dags. Vi som satte in bruna, gula och gröna vitvaror på 70-talet är försiktiga med att vara för trendiga.
 
Korvgubbe
Jag väljer att gå emot strömmen och säger rostfritt!
Är det mest praktiskt? Nej. Är det mest tidslöst? Nej, men det blir snyggast när man har kyl och frys i rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.