E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Vi har jätteslide på vår tomt i två mindre bestånd. (Ca 50-100 skott) vi har börjat bekämpa med vägsalt som iaf verkar hämma tillväxten. Nästa steg vi tänker oss är att slå ner roundups rotplugg i växtknölarna och täcka ytan med presenning och täckbark under ca ett år, och sedan se om vi får någon återväxt. Spontant tänker jag att de 50 skotten ni har fått upp inte tyder på ett välutvecklat rotsystem, då problemområden ofta omfattar tätare spridning på större ytor. Det är bara att bekämpa över tid och om man läser på lite så behöver det inte bli super dyrt.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Börja med att ta reda på vad det verkligen är. Har ni plommonträd på tomten? Då skulle det kunna vara det. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-som-vaexer-i-min-graesmatta.241700/

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

ja, det är parkslide

E schmeeelin skrev:
Hej!

KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...
Kan man inte köra en omgång med kylspray?

T ToRy skrev:
Med tanke på hur mycket som skrivs och talas - både här på forumet och ute i den riktiga världen - om parkslide, och omständigheterna som beskrivs avseende den misstänkte frånvaron av växten vid visning så skulle jag tycka det var intressant om TS orkade driva detta som ett dolt fel. Även om nu parkslide idag inte är klassad som en invasiv art - vilket är ett mysterium bara det - så torde det vara bevisat bortom allt tvivel att det är en ytterst svårbekämpad växt som kan ställa till stora skador. Och som sagt, omständigheterna indikerar en klart medveten handling i att dölja förekomsten av parkslide. En nyfiken fråga till TS; såg ni tecken på att det fanns smultronplantor på visningen?
Jo, den är invasiv och jag tror att det är utrotningspåbud dessutom.
Har köpt landställe där förre ägaren planterat in växten.
Att det inte synts på visningen är för att ett sätt att få den att ge sig är att irritera den kraftigt genom att rycka varje tecken till livstecken.
Effektivast är att byta all jord ner till två meters djup. (Fler än jag som får självmordstankar?)
Detta är helvetet på jorden: den reagerar direkt på varje störning och skjuter rotskott hej vilt omkring sig.

Fd ägaren har säkert försökt att utrota Parksliden, svårt att tänka att de varit värre tankar bakom än att bara förtiga. Ni hade ju undersökningsplikten som köpare och ni frågade säkert inte om det fanns invasiva växter, eller djur, på tomten.
Jag tror listan ligger på Naturvårdsverkets hemsida.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den sänka fastighetsvärdet? Du behöver inte rycka var och varannan dag. Veckovis är redan det oftare än nödvändigt.
Jag skulle då starkt överväga att inte alls bjuda på en fastighet med parkslide längs bostadshuset... Så visst påverkar det sannolikt värdet.

• Gilla
Polly62 och 7 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

dolt fel? Hur skulle det kunna vara ett dolt fel?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att man absolut inte skall kasta parkslide som ni tar bort men allt máste brännas!

E schmeeelin skrev:
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
Jag hade utan tvekan *tagit upp detta med säljaren* och gått vidare du/ ni har köpt ett helvetes hus/tomt... Hade aldrig köpt om jag vetat detta...DOLT FEL !!

• Gilla
  • Haha
GöranSbo och 3 till
  • Laddar…
nikasp
J JF. skrev:
dolt fel? Hur skulle det kunna vara ett dolt fel?
Jag undrar också det men dessa ”dolt fel!”-trådar finns det ju mängder av.

• Gilla
Byggare Arne och 3 till
  • Laddar…
Väldigt mycket inlägg här från personer som uppenbarligen inte har koll på varken växter eller juridik. Om jag var TS hade jag vänt mig till mäklare och jurist för att reda ut detta. Att många spekulanter faller bort direkt om det framkommer att där finns parkslide är ingen vild gissning. Det spelar ingen roll att vissa här försöker låta problemet låta mindre än det är, det är folks uppfattning som påverkar. Jag tror inte heller att det spelar så stor roll om rensningen skett avsiktligt eller ej. Om det här bedöms som vanliga dolda fel så kan man få tillbaka del av köpeskillingen. Om felet beror på försummelse kan säljaren dessutom bli skadeståndskyldig. Jag är inte säker på i vilka lägen det sista (skadestånd) kan vara aktuellt. Men som sagt, bedömningen av graden av fel/problem borde vara det viktiga, inte hur säljaren agerat.

Nu till det jag egentligen ville säga till TS. Jag har ingen personlig erfarenhet av parkslide men läst en del om bekymren med att bekämpningen av den. Är det inte så att varje gång man rycker av den i rotsystemet så sprider den sig ännu mer, det är uppfattningen jag fått när jag läst om sanerare som försökt bli av med den. Om det stämmer blir det ju lite moment 22 för er, ju mer ni rensar desto mer spridning.

• Gilla
jleol och 4 till
  • Laddar…
Det är parkslide.

Om det inte skulle vara så att ni jordförbättrat och lagt på jord som innehåller växtdelar från parkslide, så är det förvånande att det inte synts något vid visningen.

Det blir till att gräva upp rotstocken med försiktighet, och bränna samtliga växt- och rotdelar. Rotstocken ligger ca 30-40 cm under markytan.

nikasp nikasp skrev:
Jag undrar också det men dessa ”dolt fel!”-trådar finns det ju mängder av.
Undersökningsplikten vill inte många kännas vid

• Gilla
  • Älska
videopac och 3 till
  • Laddar…
R
E schmeeelin skrev:
Hej!

Det finns ett enkelt och billigt sätt att bli av med parkslide.
Kapa av en bit upp, sätt i en tratt och slå i en skvätt bensin.
Var och en får tänka själv och agera därefter, men det fungerar.
KristinaRT schmeeelin skrev:
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Henrik3 skrev:
Väldigt mycket inlägg här från personer som uppenbarligen inte har koll på varken växter eller juridik. Om jag var TS hade jag vänt mig till mäklare och jurist för att reda ut detta. Att många spekulanter faller bort direkt om det framkommer att där finns parkslide är ingen vild gissning. Det spelar ingen roll att vissa här försöker låta problemet låta mindre än det är, det är folks uppfattning som påverkar. Jag tror inte heller att det spelar så stor roll om rensningen skett avsiktligt eller ej. Om det här bedöms som vanliga dolda fel så kan man få tillbaka del av köpeskillingen. Om felet beror på försummelse kan säljaren dessutom bli skadeståndskyldig. Jag är inte säker på i vilka lägen det sista (skadestånd) kan vara aktuellt. Men som sagt, bedömningen av graden av fel/problem borde vara det viktiga, inte hur säljaren agerat.

Nu till det jag egentligen ville säga till TS. Jag har ingen personlig erfarenhet av parkslide men läst en del om bekymren med att bekämpningen av den. Är det inte så att varje gång man rycker av den i rotsystemet så sprider den sig ännu mer, det är uppfattningen jag fått när jag läst om sanerare som försökt bli av med den. Om det stämmer blir det ju lite moment 22 för er, ju mer ni rensar desto mer spridning.
Om du delar rotsystemet så kan växten föröka sig, desamma gäller växtdelar. Därför gäller det att inte gräva om man inte gräver bort allt. Alla växtdelar ovanjord kan man ta hand om och lägga i en sopsäck.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.