I förrgår va allt frid och fröjd.
Igår kom sotaren. O när han va klar. BAAAM. Så började vissa element bli för varma. 8 av 14.
1 fixade jag genom att knäcka på ventilen/piggen som tjaffsade. Resten fortf kokhett.
Alla element är vridna på 2-3. Dom som hettar har jag stängt av. Men fortf kokande varmt. Och dom som är på 2-3 och inte kokar e typ stängda känns de som. Eller är de ba så man känner eftersom dom andra e varma.
Har 27grader i rummen o kokar.
Vad kan ha hänt? Ha de med sotningen att göra? Har ju öppnat alla termostat och pillat på pigg osv.
Inget händer.
Vattenburna element och pellets brännare.
Någon?
Igår kom sotaren. O när han va klar. BAAAM. Så började vissa element bli för varma. 8 av 14.
1 fixade jag genom att knäcka på ventilen/piggen som tjaffsade. Resten fortf kokhett.
Alla element är vridna på 2-3. Dom som hettar har jag stängt av. Men fortf kokande varmt. Och dom som är på 2-3 och inte kokar e typ stängda känns de som. Eller är de ba så man känner eftersom dom andra e varma.
Har 27grader i rummen o kokar.
Vad kan ha hänt? Ha de med sotningen att göra? Har ju öppnat alla termostat och pillat på pigg osv.
Inget händer.
Vattenburna element och pellets brännare.
Någon?
Måste vara att shunten står för högt
Har sotarn råkat komma åt framloppgivaren så att den inte ligger mot röret? Eller nån termostatratt? Nåt i den vägen måste det ju vara? Regleringen funkar ju uppenbarligen inte, har det fungerat helautomatiskt förut?
Fotografen skrev:
De har varit bra innan han kom. Ha de varit för dåligt luftning i skorstenen så de e bättre flöde?
Termostaten på pannan i källaren e på 75grader
Manuellt. De e ett gammalt hus med gamla Danfoss eller Honeywell termostaten på elementen.Krilleman skrev:
Skickar bild på pannan.S Stegatorparn skrev:
Var nere nu o kollade allt. Så ser ja att den här hade vält ner Efter sotaren. Ser då att den är avstängd. Ska sätta på den. O ser då att kontakten e död o den funkar ej. De e väll den som ska reglera?
Skicka bilder.
Se där, reglercentralen behöver nog kollas upp.
Tycker du ska klaga hos sotaren.
Du kan tillfälligt handställa shunten som gått helt öppen. Det är lådan med ratt under Diom Topp på första bilden.
Svårt att se men det verkar vara en röd knapp på ovansidan som kan tryckas ner så frikopplas motorn och vredet kan vridas så att lägre temperatur går ut till elementen.
Du kan tillfälligt handställa shunten som gått helt öppen. Det är lådan med ratt under Diom Topp på första bilden.
Svårt att se men det verkar vara en röd knapp på ovansidan som kan tryckas ner så frikopplas motorn och vredet kan vridas så att lägre temperatur går ut till elementen.
Fixade tillfälligt med kabeln så den börja jobbade arbeta igen. Ska se om de sjunker nu. Ska köpa ny uttag isåfall. Om de ej funkar får jag vrida den du skrev.S Stegatorparn skrev:Se där, reglercentralen behöver nog kollas upp.
Liknande trådar
-
Enbart värme i vissa element, men bara vid lägre temperatur - Bergvärme Nibe s1255
Värme allmänt -
Shunten blockerar flödet till elementen i vissa lägen
Värme allmänt -
AutoTerm 300/400 vissa element kalla
Värmepumpar -
Problem med värme i vissa element
Värme allmänt -
Vissa element blir inte varma (BRF lägenhet)
Värme allmänt