Jag ska bygga nytt kök och använda IKEAs Abstrakt-luckor (vita högglans). På väggen mellan över och underskåp har jag funderat på Virrvarr. Har dock inte bestämt vilken, är rädd att antracit blir för mörk.

Vilken bänkskiva skulle ni välja till detta? Skulle det fungera med ek eller blir det bättre med en laminat av något slag, eller sten? Har ljust trägolv.
Tack för råd i en tid av tusen val. :S
 
du kan ju välja samma virrvarrtyp på bänk och på vägg som stänkskydd för att inte blanda för mycket mönster och material ....
 
Vi har nu bestämt oss för Virrvarr antracit på bänkskiva och förmodligen någon ljusgrå laminat som stänkskiva. De enda jag har hittat som säljer virrvarr som bänkskiva med underlimmad diskho är Marbodal, där skivan kostar ca 900:-/m och diskho med underlimning kostar 5500:-.
Finns det inga andra alternativ? Såg i någon tråd här att -09 hade nån köpt virrvarr för ca 600:-/m...
 
Humm, vi handlade inte hos Marbodal men fick underlimmad ho i Virrvarr Antracit ändå. Är det underlimmad ho i laminat som är ovanligt, eller är det virrvarr antracit? Trodde de flesta kökstillverkare kunde fixa båda delarna. Vi handlade i alla fall hos en dansk firma med butik i Mamlö som hette Skabselv. Tror de bytt namn till Kitchn, men vet inte om de fortfarande finns kvar. Köket som helhet låg i en prisklass lite ovanför Ikea (men billigare än de stora märkesköken) och när jag tittade i våra gamla offerter och såg att vi betalt nåt som liknade de priser du angav ovan, men det var några år sen.

En annan sak... När det gäller färgval till stänkskyddet: Tänk på att Virrvarr Antracit inte är helt neutralt grå utan faktiskt har en lite blåaktig ton, så se till att jämföra med lite provbitar innan ni bestämmer er.
 
HTH fixar virrvarr med underlimmad vask och du kan kanske få 12mm stänkpaneler gjorda med lite flyt.
 
gaia skrev:
du kan ju välja samma virrvarrtyp på bänk och på vägg som stänkskydd för att inte blanda för mycket mönster och material ....
Låter klockrent! d^_^b
 
Nu siter bänkskivan där, men värt att poängtera är nog att det är omöjligt att välja annat kakel än vitt till Virrvarr antracit.
 
Texx skrev:
Nu siter bänkskivan där, men värt att poängtera är nog att det är omöjligt att välja annat kakel än vitt till Virrvarr antracit.
bifoga en bild, så blir det lättare att ge råd. Jag har samma kök med stänkskydd i glas, svagt grön till svart granit skiva
 
Vi ville inte ha vitt kakel och hade också svårt att hitta något som passade. Till slut fann vi ett mörkgrått kakel som plockade upp de lite blå tonerna i virrvarren ganska ok. Vi är jättenöjda med det.
Finns lite bilder på renoveringen på:
http://is.gd/i5QNT
I slutet finns några med både bänkskiva och kakel. Tyvärr är bilderna tagna en sen höstkväll så det är väl svårt att se färgerna ordentligt.
 
Skitsnyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.