När man ser på utländska YT-filmer om snickeri är det vanligt att de har rätt breda brädor i butikerna, ofta i tjocklekarna 1/2, 3/4 eller 1-tum.
Vad har vi för alternativ här om man inte vill ha plywood eller annat skivmaterial?
Hade ju varit trevligt ibland med exempelvis 12mm och kanske 250-300mm brett.

M Merkurius skrev:
När man ser på utländska YT-filmer om snickeri är det vanligt att de har rätt breda brädor i butikerna, ofta i tjocklekarna 1/2, 3/4 eller 1-tum.
Vad har vi för alternativ här om man inte vill ha plywood eller annat skivmaterial?
Hade ju varit trevligt ibland med exempelvis 12mm och kanske 250-300mm brett.
12mm 300 brett håller sig inte plan från affären ut till bilen....o knappt plan i affären heller.

Så här tunna breda plankor är väldigt forminstabila. Jag har gjort några alster så tunna men då i lådkonstruktioner o annat. Virket har jag själv hyvlat strax innan så det inte hinner leva rövare innan det är inlimmat eller skruvat i konstruktionen.

Det närmaste du kan komma över disk är väl propellrarna som säljs under benämningen "planhyvlat" på ex Bauhaus. Tror de tunnaste är ca 15 tjocka o kanske max 200 breda. Kostar en förmögenhet.

Annars finns hyllplan i 18mm i olika träslag, men då blir det mer bänkskivelook med upphackade stavar.

På brädgården där det säljs till snickerier är det tunnaste runt 25mm. Det ska ju dock hyvlas på båda sidor o svårt att få ut mer än 20mm på en sån. Mindre går såklart bra men det blir mycket spill.

Mitt bästa tips är att köpa genom ett snickeri som kan hyvla till dig.

Redigerat:
  • Gilla
Merkurius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.