Hej!

Har inplanerat att snickra en kista för inomhusbruk i sommar, och funderar på vilket material som är lämpligast. Vad har olika träslag för för- och nackdelar vid möbeltillverking? Jag har sökt en del på nätet och hittat nedanstående. Fyll gärna i mer egenskaper, eller rätta mig. Fyll gärna på med fler träslag också.


Fur:
+
billig,
lätt att få tag på
lätt att bearbeta

-
mjuk (kanske inte alltid en nackdel)


Gran
+
billig,
lätt att få tag på
lätt att bearbeta
segt

-
mjukt (kanske inte alltid en nackdel)
många, och hårda knastar





Ek
+
hårt, tungt
beständigt mot röta (spelar ju ingen roll inomhus
slitstarkt

-
dyrt
svårare att bearbeta




Björk
+
segt

-
krymper mycket när det torkar



Ask
+
relativt hårt
segt, slitstarkt


Alm
+
tydligen populärt att göra möbler av



Bok
+

-
rör sig mycket med förändrar luftfuktighet



//daniel
 
Min lilla erfarenhet av snida med stämjärn ger att man inte ska använda furu, dess långa fibrer är svårjobbade. Kortfibrigt som björk är att föredra och ger fint resultat även om man är nybörjare.

Kan även lägga till al som möbelvirke. Särskilt stolar från förr var gjorda av al. T.ex. har Bruno Mathsons ellipsbord en kärna av al för att det är okänsligt för fuktförändringar.
 
Daniel_N - Hur gick det med din kista? Blev det ngt bra? Är ute efter en som soffbord... Har du möjligtvis en beskrivning?
 
Björk är ett trevligt träslag, man får lätt en bra yta, mycket bättre än den man får med furu eller gran.

Sen kan det vara lite knepigt att hitta någons om säljer lövträ, det finns inte på Bygg-Max och liknande ställen. Björk borde vara det minst svåra att hitta. Själv har jag en del björk på tomten på landet, så jag är självförsörjande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.