Jag och min sambo flyttar till en lägenhet där det ligger klinker utan golvvärme. Vi skulle vilja lägga vinylklick ovanpå då det är en källarlägenhet utan en ända rak vägg någonstans, så man kan skära till det smidigt med kniv. Då det är omöjligt att sätta golvlister efter väggarna sen.
Jag har förstått det som att man inte kan lägga två vattenavstötande golv ovanpå varandra utan något mellan dom, för att det kan komma in fukt och bilda mögel. Vad ska man lägga mellan golven?

surris
S S_eriksson skrev:
Jag och min sambo flyttar till en lägenhet där det ligger klinker utan golvvärme. Vi skulle vilja lägga vinylklick ovanpå då det är en källarlägenhet utan en ända rak vägg någonstans, så man kan skära till det smidigt med kniv. Då det är omöjligt att sätta golvlister efter väggarna sen.
Jag har förstått det som att man inte kan lägga två vattenavstötande golv ovanpå varandra utan något mellan dom, för att det kan komma in fukt och bilda mögel. Vad ska man lägga mellan golven?
Finns det inget organiskt så kan det inte bildas mögel. Sen är inte klinkers ett tätskikt.

Har frågat byggvaruhusen och har bara fått till svar att lägga foam matta under, men känns inte som att foamen har syftet att motverka fukt och mögel.

Är betongplattan isolerad på undersidan i källaren?

Oj, det vågar jag inte svara på

surris
Foam räcker. Finns foam med plast på också.

Vinylplattor kan du skära med kniv, inte vinylklick...

• Gilla
surris
  • Laddar…
A
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vinylplattor kan du skära med kniv, inte vinylklick...
Skär man inte vinylklick med kniv,och bryter av?

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt in Pergo Vinylclick och det kunde man skära på baksidan med en kniv och sedan bryta, men det var dock ganska hårt att skära i. Jag lade även en liten bit i en hall ovanpå klinker utan golvvärme och där spacklade jag ytan först då ojämnheter kändes igenom golvet. Men det beror så klart på hur nuvarande klinker ser ut och hur stora fogar du har.

på källargolv skall bara använda golvbeläggning som släpper igenom fukt tex klinker-nålfiltmatta osv

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.