Är i planeringsstadiet för helrenovering av köket. Ska även lägga in golvvärme och på detta har jag bestämt mig för vinylgolv. Började då att tänka på i vilken ordning allt ska göras. Att ta bort elementen och lägga in golvvärmen samt sätta in nytt fönster kommer ju först. Förr var det ju kutym att göra uppvik av plastmattan vid socklarna, men idag då de flesta väljer klickgolv eller dyl så har ju det försvunnit. Och vid en diskmaskin ska det ju naturligtvis inte vara uppvik eftersom man ska kunna se om det börjar läcka. Ska man sätta köket först, lämna lucka för diskmaskinen. Sätta dit vinylgolvet och sen in med diskmaskinen? Eller är det helt ute med uppvik överhuvudtaget?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Vinylgolv skriver du men vilken sorts, matta, plattor?

Med vinylmatta så är det bra att lägga den över hela golvet med uppvik 5 cm på väggarna så att du har ett tätskikt om det någon gång börjar läcka vatten någonstans och då slipper du dessutom alla golvskydd under diskbänk, diskmaskin och ev. andra ställen med vatten. Jag föreslår att du läser på om vad Säkert vatten rekommenderar när det gäller att minimera risken för vattenskador i kök: https://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador

• Gilla
Fröken Händig
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Vinylgolv skriver du men vilken sorts, matta, plattor?

Med vinylmatta så är det bra att lägga den över hela golvet med uppvik 5 cm på väggarna så att du har ett tätskikt om det någon gång börjar läcka vatten någonstans och då slipper du dessutom alla golvskydd under diskbänk, diskmaskin och ev. andra ställen med vatten. Jag föreslår att du läser på om vad Säkert vatten rekommenderar när det gäller att minimera risken för vattenskador i kök: [länk]
Menar plastgolv och inte plattor. Gillar att de är tysta och sköna att gå på. Samt hållbara och lättstädade. Aha så rekommendationen idag är uppvik mot väggarna istället för socklarna. Låter bättre, för då stänger man ju inte in evt vattenskador så man inte ser dem. Då blir det mao golvläggare före köksmonterare. Tack för svaret!

Har aldrig sett ett uppvik på mattor i kök....
Men det kan väl vara bra och praktiskt bakom/under skåpen, men skulle personligen inte ha det där det syns....
Sen att lägga golven innan inredningen är ju att rekommendera....alltid, oavsett typ av golv.
Kolla även hur mycket mattan du väljer måste ligga över värmegolvet.

J Jörgen Ö skrev:
Har aldrig sett ett uppvik på mattor i kök....
Men det kan väl vara bra och praktiskt bakom/under skåpen, men skulle personligen inte ha det där det syns....
Sen att lägga golven innan inredningen är ju att rekommendera....alltid, oavsett typ av golv.
Kolla även hur mycket mattan du väljer måste ligga över värmegolvet.
Har haft uppvik (synliga mot sockel) på båda mina hus (ett byggt -80 och det andra nu -57. Golven var sen husen byggdes. Uppviken som nu vid denna renovering kommer bara vara bakom skåpar där det inte syns. (Dvs halva rummet). Resten blir vanlig golvlist. Kommer rådgöra med golvläggare ang matt-typ.

man kan ha uppvik bakom golvlisten oxså tex 15 mm men då får man falsa golvlisten på baksidan, vilket är lätt gjort om man har tillgång till en bordssåg
t

Uppvik behövs ju bara i våtrum, annars är det en smaksak. Tycker det är snyggast med vanliga lister.

Kolla på linoleum som alternativ också så har du mer att välja bland.

Forbo har några vinylmattor som är mer matta än t.ex. Tarkett, något jag föredrar så glöm inte att kolla ut noga i en butik.

BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Uppvik behövs ju bara i våtrum, annars är det en smaksak. Tycker det är snyggast med vanliga lister.
Uppvikt plastmatta är ett av de tre sorters golvskydd som Säkert Vatten rekommenderar. De två andra är prefabricerade golvskydd och klinker med uppvikt tätskikt under skåp och en meter utanför. I samtliga fall komplettering med golvavlopp och vattenlarm eller detektor till läckagebrytare.
Vid ett eventuellt läckage ska utläckande vatten enkelt kunna upptäckas utan att skada
byggnaden. I eller under diskbänksskåp samt under diskmaskin, kyl, frys eller andra vatten-
anslutna apparater ska det finnas ett vattentätt skikt. Golvskyddet ska vara uppvikt och
skydda angränsade byggdelar. Skydden kan kombineras med golvavlopp och vattenlarm
eller detektor till läckage- eller vattenfelsbrytare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.