Hej,

Hur känner ni för Laminat resp. Vinylgolv idag? Får lite olika åsikter från olika håll, så jag tänkte höra vad ni tänker. Ensamhushåll med en liten hund, så det är väl inte utomjordiskt mycket slitage. :)
 
vinyl är tåligare
 
Det går att hitta 3stavs 14mm slipbart parkett för ca 350kr/m2 så jag förstår inte varför man inte skulle lägga det. Kvalitetskänslan lyfts enormt och med det också värdet av din bostad.
 
I InsidersUnited skrev:
Det går att hitta 3stavs 14mm slipbart parkett för ca 350kr/m2 så jag förstår inte varför man inte skulle lägga det. Kvalitetskänslan lyfts enormt och med det också värdet av din bostad.
För att om man inte är ett vuxet par eller ensam, så kommer katt/hund ,barn som spiller vatten, drar köksstolar, springer in med skor etc snart få de där fina parketten att se rätt trött ut. Och hur ofta orkar man slipa golvet. Vanlig parkett är så överskattat.
 
Du kommer få problem med ditt laminatgolv också om du inte torkar upp spillt vatten . Ett 14 mm parkettgolv är slipbart upp till 3 ggr. dvs livslängden på golvet rätt skött är ca 45 år. Ett laminatgolv ser billigt ut redan dag 1.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
P Patzie skrev:
För att om man inte är ett vuxet par eller ensam, så kommer katt/hund ,barn som spiller vatten, drar köksstolar, springer in med skor etc snart få de där fina parketten att se rätt trött ut. Och hur ofta orkar man slipa golvet. Vanlig parkett är så överskattat.
Har aldrig sett ett vackert plastgolv.
 
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Hej,

Hur känner ni för Laminat resp. Vinylgolv idag? Får lite olika åsikter från olika håll, så jag tänkte höra vad ni tänker. Ensamhushåll med en liten hund, så det är väl inte utomjordiskt mycket slitage. :)
Jag skulle vilja rekommendera klinkers. Det är både vackert, tålig, slitstark och extremt lätt att rengöra.
 
Har Pergo laminat både i fritidshus och bostad. I kök/hall är det med klickfogar som tätar mot vatten.
Inga problem, i fritidshus lagt 2012 och bostad 2019, ser ut som nya trots 35 kg hund. Jag skulle välja de som är i 2m längd.
 
Redigerat:
Har haft Pergogolv i 30år Helt otroligt slitstakt
Nu bytt till vinyl.
Pergo hårt ger ljud.
Vinyl mjukare tystare känns varmare.
Vinyl golvet har bara vare uppe i 1år så vet ej om slitstyrka än.
 
T Trollskidan skrev:
Har haft Pergogolv i 30år Helt otroligt slitstakt
Nu bytt till vinyl.
Pergo hårt ger ljud.
Vinyl mjukare tystare känns varmare.
Vinyl golvet har bara vare uppe i 1år så vet ej om slitstyrka än.
Gamla Pergogolv hade helt annat ytskikt, det som lades in 2019 ersatte ett 80-tals Pergo och inte jämförbart. De gamla var blanka och ytskikt liknande gamla "Perstorp" skivor.
Så mycket av "hårt", "kallt", etc, hänger kvar från de gamla golven, vilket finns kvar som billiga alternativ hos diverse fabrikat.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Gamla Pergogolv hade helt annat ytskikt, det som lades in 2019 ersatte ett 80-tals Pergo och inte jämförbart. De gamla var blanka och ytskikt liknande gamla "Perstorp" skivor.
Så mycket av "hårt", "kallt", etc, hänger kvar från de gamla golven, vilket finns kvar som billiga alternativ hos diverse fabrikat.
Slitstyrkan var helt galet bra
 
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Hej,

Hur känner ni för Laminat resp. Vinylgolv idag? Får lite olika åsikter från olika håll, så jag tänkte höra vad ni tänker. Ensamhushåll med en liten hund, så det är väl inte utomjordiskt mycket slitage. :)
Båda alternativen både känns och ser fattiga ut.

Trägolv eller klinker ser betydligt bättre ut.
Finns många hårda fina trägolv som är vackra, tåliga och funktionella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.