Något senare än många men det var ju inte dubbar i dem :)
Sommardäck på - låg i påse från verkstad men var inte märkta? Vill minnas att man brukade göra det för att däcken skulle snurra i samma riktning? Gäller inte det längre, eller? Hursomhelst, jag märkte upp dem nu med VB, VF osv.
Rätt eller fel?

Kjell G
 
Det skiljer från däck till däck, OM dina däck har en bestämd rotationsriktning så är däcket märkt med en pil lr liknande som visar åt vilket håll det ska rulla.
Har man balanserat hjulen monterade på bilen är det ju bra om dom sätts tillbaka på samma plats som vid balanseringen, annars vet jag inte om det spelar nåt roll?
 
Ok för rotationsriktning, men fram eller bak? Fick för mig att det också hade betydelse?
Vinterdäcken/odubbade är iaf uppmärkta nu - ska kolla pilar på sommardäcken.

Kjell G
 
Fram lr bak spelar ingen roll va jag vet.
 
Framdäcken brukar slitas mer än bakdäcken, och det rekommenderas ofta att alltid ha de bästa däcken bak. Det kan aldrig vara fel att märka dem. Gör du det med en någorlunda permanent penna så syns det även efter en säsong. Det är ingen katastrof om de förväxlas, men titta efter pilen som finns ibland. Däcken bör snurra åt rätt håll om de har asymmetriskt mönster.

Erik
 
Nej och speciellt framhjulsdrivna bilar vill ju gärna käka upp framdäcken fortare så ibland får man ju skifta fram/bak däcken för att alla ska vara jämt slitna.
 
Bakhjulsdrivet är enkelt, man skiftar bara fram o bak. Framhjulsdrivet skapar ett dilemma då dom käkar framhjulsmönster och då man ska ja bästa mönstret bak så hamnar man ofta i otakt vid däckbyte.

Sedan kan man ju undra varför det fortfarande tillverkas framhjulsdrivna bilar. Dom vart med all rätt hypade för kanske 25 år sedan men idag med alla kontrollsystem så ser jag ingen anledning till framhjulsdrift.
 
Om man konsekvent lägger de bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil blir skillnaden i slitage mycket liten.

I praktiken får man något bättre däck fram på våren, lika fram och bak på sommaren, och sämre fram på hösten.

Jag föredrar att kunna byta alla fyra däcken samtidigt när dom är utslitna, OCH, man får nog antaga att biltillverkaren stämt av bilen under antagandet att alla däcken är lika.

Fyrhjulsdrivna bilar, ex MB 4MATIC, är även känsliga för däcksdimensionen om jag inte minns fel. Det skall vara samma rullningsdiameter runt om.
 
mycke_nu skrev:
Fyrhjulsdrivna bilar, ex MB 4MATIC, är även känsliga för däcksdimensionen om jag inte minns fel. Det skall vara samma rullningsdiameter runt om.
Det beror på vad det sitter för typ av koppling i mittdiffen, på vissa modeller av Jeep tex sitter det en viscokoppling där, den reagerar ju på om framaxeln roterar fortare än bakaxeln och vice versa. Har man däck med olika rulldiameter fram/bak vill viscon kompensera för det och slits ut i förtid.
Detsamma kan hända på en axel med diffbroms/diffspärr om man har olika dimension på däcken så bromsas det ena vilket sliter ut diffbromsen.

MB ägde ju Chrysler en tid så det kanske sitter samma lösningar på MB som Jeep i några fall.

Vad gäller skifta däcken så sliter ju drivhjulen däck mer så i det fallet borde man skifta fram/bak varje säsong för att få jämn förslitning.
 
Nimajneb skrev:
Sedan kan man ju undra varför det fortfarande tillverkas framhjulsdrivna bilar. Dom vart med all rätt hypade för kanske 25 år sedan men idag med alla kontrollsystem så ser jag ingen anledning till framhjulsdrift.
Nu undrar jag av ren nyfikenhet vad du ser för fördelar med bakhjulsdriften. Bilar brukar vara tyngre i fram, så grundförutsättningarna att ta sig fram i halka blir något sämre med bakhjulsdrift oavsett kontrollsystem. Dessutom tar kardanaxel och slutväxel plats som kan användas till annat. Om man nöjer sig med stel bakaxel och ofjädrad slutväxel blir konstruktionen något enklare och robustare, men är det verkligen något att eftersträva?
 
Avemo skrev:
Nu undrar jag av ren nyfikenhet vad du ser för fördelar med bakhjulsdriften. Bilar brukar vara tyngre i fram, så grundförutsättningarna att ta sig fram i halka blir något sämre med bakhjulsdrift oavsett kontrollsystem. Dessutom tar kardanaxel och slutväxel plats som kan användas till annat. Om man nöjer sig med stel bakaxel och ofjädrad slutväxel blir konstruktionen något enklare och robustare, men är det verkligen något att eftersträva?
Fast Nimajneb har en poäng tycker jag. d^_^b
Framhjulsdrift är en betydligt mer komplicerad drivning eftersom den ska kombineras med styrningen, det kräver ledade knutar tex.

Ser man till framkomlighet eller till väghållning så kan man ju titta närmare på antingen bilar som ska köras så fort som möjligt på fasta underlag typ banracing lr dragracing, dessa bilar är alltid bakhjulsdrivna vilket talar för att detta är att föredra när det verkligen behövs på vanliga asfalterade vägar/gator.

Motsatsen är ju min favoritbil nämligen den som ska ta sig fram där det inte finns nån väg :wow: eller racebilar typ rally/rallycross dom bilarna är 4-hjulsdrivna vilket talar för att detta är att föredra när det behövs om asfalten är hal eller inte finns alls. (jo jag vet att det finns rally och rallycrossbilar som är 2-hjulsdrivna men dom vinner inte snabbaste klasserna)

Framhjulsdrift framstår då som en kompromiss som inte har någon egen tydlig fördel, dessutom en dyr och komplicerad lösning som försvårar och fördyrar reparationer och underhåll :rolleyes:
 
Framhjulsdriften uppfanns så vitt jag vet av djävulen själv, enbart för att bråka med mänskligheten.
 
Bilar som är gjorda för maximal prestanda vid banracing tycker jag är fel som referens för normala bilar som körs i trafik. Det är helt olika krav på dem och fenomenet att bilen lättar på framhjulen vid acceleration är inte så vanligt i trafiken till exempel. Om du inte vill ha slutväxeln ofjädrad behövs ledade knutar även vid bakhjulsdrift.

Skall du starta på ett halt underlag är det en tydlig fördel att driften sker på de hjul som bär upp mest vikt. Fyrhjulsdrift är givetvis bäst i det läget, men det finns andra nackdelar med det.

Alla bilar är kompromisser. Kompromissen framhjulsdrift är billigare och enklare än kompromissen fyrhjulsdrift. Den är aningen mer komplicerad än de allra enklaste lösningarna för bakhjulsdrift, men har något bättre framkomlighet, och det blir lite bättre utrymmen inne i bilen.

Ni får gärna förespråka bakhjulsdrift, jag bara undrar vad det har för fördelar i normala trafiksituationer.

Erik
 
mycke_nu skrev:
Om man konsekvent lägger de bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil blir skillnaden i slitage mycket liten.

I praktiken får man något bättre däck fram på våren, lika fram och bak på sommaren, och sämre fram på hösten.

Jag föredrar att kunna byta alla fyra däcken samtidigt när dom är utslitna, OCH, man får nog antaga att biltillverkaren stämt av bilen under antagandet att alla däcken är lika.

Fyrhjulsdrivna bilar, ex MB 4MATIC, är även känsliga för däcksdimensionen om jag inte minns fel. Det skall vara samma rullningsdiameter runt om.
Men nu säger ju förståsigpåarna att bästa däcken ska sitta bak.
 
Bakhjulsdriften är faktiskt bättre i halka, klassikern är att om det är riktigt halt så får man backa upp för en backe med framhjulsdrift. Viktfördelningen är realativt neutral på en bil för att inte det ska bli horribla körförutsättningar.

Sedan är en bakhjulsdriven bil bättre som dragbil.

Som sagt, framhjulsdrivna bilar slipper kardantunneln men i övrigt är det en konsekvens av brist på säkerhetssystem förra århundradet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.