952 läst · 9 svar
952 läst
9 svar
Vinter och sommarstuga!
Hej, vi har en sommarstuga som vi brukar hålla igång på sparlåga under vintern. Vi är där ganska ofta.
Det kluriga är att vi har ett dåligt isolerat uthus med dusch
etc som vi egentligen vill slå av under vintern. Tyvärr så kommer vattnet via samma slang. Endast en y-koppling. eller vad det heter nergrävd. Så fort man slår på vatten till huvudhuset så blir det alltså även tryck på uthuset.
Min första tanke var att sätta en kran där vattnet kommer in i uthuset och helt enkelt slå av den.
Min Röris säger att den kommer frysa sönder utan värme.. Vad gör man? Bäst och billigast. Utgår från att elen blir svindyr i vinter. Tack på förhand.
Det kluriga är att vi har ett dåligt isolerat uthus med dusch
etc som vi egentligen vill slå av under vintern. Tyvärr så kommer vattnet via samma slang. Endast en y-koppling. eller vad det heter nergrävd. Så fort man slår på vatten till huvudhuset så blir det alltså även tryck på uthuset.
Min första tanke var att sätta en kran där vattnet kommer in i uthuset och helt enkelt slå av den.
Min Röris säger att den kommer frysa sönder utan värme.. Vad gör man? Bäst och billigast. Utgår från att elen blir svindyr i vinter. Tack på förhand.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
En avstängningsventil och en tömningsmöjlighet på lägsta punkten använder vi för att lösa ungefär samma problem och det fungerar fint. Vi lämnar alltid ”tömningen” (bara ett t-rör och ett lock) öppen vintertid ifall att ventilen skulle läcka igenom några droppar.
Avstängningsventilen måste sitta direkt på avsticker från matningen.
Sätt kranen i marken vid ykopplingen istället och komplettera med en tömningspunkt i backen. Eller lägg en värmeslinga runt kranen i en isolerad låda inne i uthuset så kommer effektbehovet minska.
Hur som så behöver du kunna tömma på allt vatten ovanför avstängningen.
Hur som så behöver du kunna tömma på allt vatten ovanför avstängningen.
Detta kräver då grävare etc för att komma ner till själva delningen?Rickard. skrev:En avstängningsventil och en tömningsmöjlighet på lägsta punkten använder vi för att lösa ungefär samma problem och det fungerar fint. Vi lämnar alltid ”tömningen” (bara ett t-rör och ett lock) öppen vintertid ifall att ventilen skulle läcka igenom några droppar.
Ok, men för att komma åt den ventilen så kan man ju inte gräva igen? Då blir det ju garanterat inte frostfritt? Vet inte om jag missförstår.K Kurtivan skrev:
Jodå, du gräver igen, men du har en stång upp genom marken som du kan vrida på och av. När du vrider av dräneras ledningen ut i marken, förutsatt att du har kran öppen i andra änden förstås.S Svim skrev:
Liknande trådar
-
Vinteranpassa V/A i sommarstugan?
Vatten & Avlopp -
Djupvattenpump till sommarstuga behövs hydrofor och hur vintersäkrar man den?
Vatten & Avlopp -
Stänga av sollcellsanläggning över vintern i sommarstuga
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad kan orsaken vara det inte gick sätta på vattnet i sommarstugan efter vintern?
Fritidshus -
Tömma inkommande vatten inför vintern (sommarstuga)
Vatten & Avlopp