Jag satte hösten 2019 två vinrankor (Solaris, Malmö). Båda sitter i liknande förhållanden, men den ena växer inte som den borde.
Den verkar ta sig bra på våren, men nu har den slutat växa och bara stannat av i tillväxten, cirka 30 cm hög. Den andra är nu 1.5 meter och växer bra. Den betedde sig likadant förra säsongen, men då tänkte jag att den nog tar sig bra nästa år...
Sorgebarnet:
Den välväxta:
Eftersom båda har behandlats likadant är jag lite konfunderad. De har vattnats väl, står soligt och gödslats. Jag har provat att stödgödsla med flytande näring också då det kändes som den mest sannolika anledningen, men ser ingen effekt av det ännu.
Är det någon som har ett tips?
Den verkar ta sig bra på våren, men nu har den slutat växa och bara stannat av i tillväxten, cirka 30 cm hög. Den andra är nu 1.5 meter och växer bra. Den betedde sig likadant förra säsongen, men då tänkte jag att den nog tar sig bra nästa år...
Sorgebarnet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den välväxta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom båda har behandlats likadant är jag lite konfunderad. De har vattnats väl, står soligt och gödslats. Jag har provat att stödgödsla med flytande näring också då det kändes som den mest sannolika anledningen, men ser ingen effekt av det ännu.
Är det någon som har ett tips?
Hur såg rötterna ut när du satte ned dom? Var det rotsnurra, och klippte du bort den isåfall? Har du jordförbättrat och grävt stor grop innan du satte ned dom?
Nej, det var barrotsplantor. Jag tyckte att jag grävde en rejäl grop, kommer ej ihåg hur jag jordförbättrade - men på samma sätt för båda plantorna. Kanske mixade existerande jord med barkmull och ev lite kogödsel, om jag skulle gissa?
Låter som du gjorde det bra från start! Tyvärr kan jag inte komma på nåt annat, men jag skulle gräva upp den och kolla rötterna. Sen flytta eller jordförbättra.
Det låter inte som en osannolik förklaring kanske, även om jag tycker att jag vattnat ordentligt. Den är ju precis bredvid en kompaktad grusgångsom nog kan fungera som dränering. Men i så fall är det kanske bara att ge den tid som gäller.