Hej
Har använt en diamant borr för att göra hål i klinker. När jag körde den sista plattan högg maskinen och nu sitter hålsågen som fasen.

Har plockat isär maskinen för att komma åt.
Men får ej loss hålsågen, varken med hjälp av låsningen till maskinen eller med en polygrip.
Det är precis som att hålsågen har etsatt sig fast i maskinen.

Vad är nästa steg? Är det värme som gäller? Värmepistol gassvets hur går jag till väga?

Vill inte ge upp min maskin. En blå bosch med några år på nacken. Men den funkar hur bra som helst.

Tacksam för hjälp

• En borrchuck i ett skruvstycke med en fastkilad diamantborr visande spår av slitage och friktionsvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diamantborr fastklämd i en blå bordsklämma, visar skador efter fastsättning i klinkerborrning.
    Skapa konto
A
M Murar'n skrev:
Hej
Har använt en diamant borr för att göra hål i klinker. När jag körde den sista plattan högg maskinen och nu sitter hålsågen som fasen.

Har plockat isär maskinen för att komma åt.
Men får ej loss hålsågen, varken med hjälp av låsningen till maskinen eller med en polygrip.
Det är precis som att hålsågen har etsatt sig fast i maskinen.

Vad är nästa steg? Är det värme som gäller? Värmepistol gassvets hur går jag till väga?

Vill inte ge upp min maskin. En blå bosch med några år på nacken. Men den funkar hur bra som helst.

Tacksam för hjälp
värm litegrann... ta en rörtång och en blocknyckel och vrid åt olika håll..
Så bör den släppa..

Vänster eller högergänga , viss skillnad. Det ska lossas åt samma håll som den roterar.

Vilken typ av maskin?

Edit: alltså modellbeteckningen

A
Rejälare polygrip eller rörtång.

Man spänner den medurs.

När jag försöker med en skiftnyckel klara inte maskinen av att "hålla emot". Spelar ingen roll om jag spänner eller lossar. Allting rör sig trots att jag använder mig av maskinen låsning.

• En närbild av en sliten Bosch GWS 10-125 C vinkelslip med synligt namn och modellnummer.
    Skapa konto
A
M Murar'n skrev:
Man spänner den medurs.

När jag försöker med en skiftnyckel klara inte maskinen av att "hålla emot". Spelar ingen roll om jag spänner eller lossar. Allting rör sig trots att jag använder mig av maskinen låsning.
var just därför jag föreslog rörtång och blocknyckel.. För att den ena håller den andra lossar.. Då behöver du inte maskinens låst funktion...

Se det som en god ursäkt till att köpa en till vinkelslip, den där är nu dedikerad för en viss storlek av hål i klinkers ;)
Ska jag vara seriösare ser det inte ut att finnas någon bra att hålla emot i, om inte svarta ringen närmast borren sitter i vinkelslipens del... Då är det polygrip och block/skiftnyckel och med lite tur som gäller! Värme på rätt ställe är aldrig fel heller

Sätt ihop maskinen och spänn fast den i skruvstädet. Sedan en fast nyckel som du smackar till på. Helst koppar eller blyslägga om du har. Nåt rejält tungt iaf. Segvrida funkar dåligt, bättre med en rejäl smäll, inom rimliga gränser förstås.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.