Vilken är bättre maskinen för pengarna:

Bosch PWS 850 850 W (DIY) 799kr
Bosch 7-125 720 W (proffs) 619kr

Ska man stirra sig blind på effekten och ta den högst effekt eller ska man ta Bosch blå för det är proffsmaskin?

Hur ska man tänka?

J Jo J-son skrev:
Vilken är bättre maskinen för pengarna:

Bosch PWS 850 850 W (DIY) 799kr
Bosch 7-125 720 W (proffs) 619kr

Ska man stirra sig blind på effekten och ta den högst effekt eller ska man ta Bosch blå för det är proffsmaskin?

Hur ska man tänka?
Jag hade valt den blåa, främst för 3år garanti men även för att blå normalt sett håller en högre nivå än de gröna.
Kan inte svara på om du kommer märka någon skillnad på de 130W som skiljer.

Du kan även hitta blåa med högre effekt än den gröna du nämner för lägre pris.
Bild på en blå Bosch Professional vinkelslip GWS 880 med 880 W effekt och 125 mm skivdiameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Kolja garantin hos säljaren. Vissa har längre tid än vad varan brukar komma med.
I det här fallet så skulle jag säga att begreppet proffs bara ä4 en färgskillnad så köp den som ligger bäst i handen.

BigR
Den blåa ser ut att vara lite bekvämare i utformningen men kanske borde du jämföra mot den blå 850w istället. Svårt att veta utformningen under skalet, kylning, dammskydd tex, men den blå verkar liten och smidig att hålla med en hand.

Verktyg i blå serien är bättre deklarerade på https://www.bosch-professional.com/se/sv/ medan dom gröna på https://www.bosch-diy.com/se/sv har sämre beskrivningar överlag.

Mjukstart är för övrigt en funktion jag gillar på vinkelslipar 🙂.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Generellt så ska man fundera på vad man ska använda maskinen till. Ska man skära mycket grovt järn, kapa till bitar från järnförådet så är storlek och vikt på maskinen inte så viktigt. Välj den med mest effekt.
Ska man kapa bilplåt inne i trånga utrymmen, välj den med smidigast växelhus, kortast grepp.
Ska man sitta länge vid arbetsbänken och enhandsslipa på massor av jänbitar, putsa av kanter, slipa bort borrskägg, välj den lättaste maskinen.
Min egen favorit i verkstaden just nu är en liten 299kronors 500 wattare.
Jämfört med den rejäla 1200W proffsmaskinen så är den skräp kvalitetsmässigt men väldigt lätt och smidig.

1gång per år tar man den biligar men blir det mycket och långa stunder brukar proffs vara bättre
Men det är upp till varochen att gå och klämma etc...

enda som skiller watt åt är hur mycket du kan plåga och trycka maskin mot materialet etc när slipar

men är det tänk allaround även betongslipning är det 1400watt som gäller 1100 1200 funkar också men då skall man låta maskin bestämma

Bosch 7-125 är lätt med smalt grepp.
Alltså väldigt fin att använda med en hand.
Dom höll bra för mina kollegor,mindre bra för mig.

B Bjober skrev:
Generellt så ska man fundera på vad man ska använda maskinen till.
Helt rätt. Det är det första.

Vet man det behöver man ofta inte fråga här. Men måste man fundera länge på det utan att komma på så väldigt mycket användning är det en annan sak
HogeN HogeN skrev:
1gång per år tar man den biligar men blir det mycket och långa stunder brukar proffs vara bättre
Men en vinkelslip är ingen rocket science så man kommer långt med en billig maskin. Så vid 1 gång per år är nog allt utom den billigaste overkill.
HogeN HogeN skrev:
enda som skiller watt åt är hur mycket du kan plåga och trycka maskin mot materialet etc när slipar
I praktiken kommer man knappast märka någon skillnad med en så liten effektdifferens som 130W.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.