Besökte en äldre bekant idag och hon behövde hjälp med kopplingen mellan utkastare och vattenslang. Redan tidigare satt utkastaren väldigt nära marken, och nu hade hon lagt marksten så avståndet hade minskat ytterligare. Det gör att vattenslangen viks i 90 grader vilket inte är bra för slangen.

Vattenutkastare nära marken med vattenslang och tumstock som visar avståndet till marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenutkastare med ansluten slang som viks nära marken, omgiven av marksten och växtlighet, med måttstock.
Skapa konto
Vattenutkastare nära marken med en vattenslang och ett måttband som visar avståndet.
Skapa konto
Vattenslang kopplad till en lågt sittande utomhuskran med slangen vikt vid marksten.
Skapa konto

Hur löser man detta på bästa sätt?

Grymt, tackar! Hade kollat på Gardena men trodde inte att den klarade 90 grader, men det verkar den göra. Den verkar mer gjord för plocka ned på vintern än förslaget från @Krilleman . Tror du att ditt förslag har packning i botten, eller ska den sättas med gängtejp/lin?

Jag har gardenavarianten och den sitter ute året runt sen 9år. Tar bara in slangen.
Den har packning i botten så det är bara att skruva dit.

Krilleman
På nästan samtliga vattenutkastare ska man ta bort övergångar när frysrisk kan infalla.

Lätt att kontrollera varför själv:

Låt vattnet rinna med övergång monterad.
Stäng av vattnet och låt vattenutkastaren dränera sig
Lossa nu övergången
Mer vatten kommer nu rinnandes ur utkastaren...

I aktuellt fall gäller denna:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_10_4316684.pdf

Instruktionstext om att demontera slang och snabbkoppling från vattenutkastare för att förebygga frostskador.
Skapa konto

• Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
Ja det är vad jag lärt mig av farsan, det var därför jag undrade hur ditt förslag fungerade. Tänkte att den ser mer permanent ut än vad Gardena-varianten gör. Men den är alltså lätt att demontera?

P pfb skrev:
Men den är alltså lätt att demontera?

Båda lösningarna är lika lätta att demontera. Sedan är det nog upp till den som skall köpa/ha/använda vilken som är snyggast/billigast osv.

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Krilleman
Den kromade vinkeln är jättelätt att demontera med en skiftnyckel.

Gardenan kan du däremot hantera med handkraft! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.