Hej!

Tråden handlar om teknik på hög nivå, och jag får väl finna mig i att många av Er ler.

Men ok, jag har retat mig på att haken inte blir liggande vågrätt utan tippar och många gånger faller till golvet. Har därför gjort några egna, bl.a. i bok, och några har jag gett bort till likasinnade. En ganska trevlig present "när man skall gå bort". (Ej avlida)

pic000473qa.jpg

pic000481ue.jpg

per

Hej Betong!

Nu var den här dan förstörd. Men min är i alla fall i trä. Jag förstår bara inte hur dom har kunnat planka min modell.

per

tjenixen per

Smart grej! gillar speciellt det där med att gå bort ;)

Bara en liten fundering...

Förstår att du säkerligen limmat, pluggat, skurvat, tappat och på alla sätt försökt få förbandet riktigt stadigt efter det att du vid tillverkningen mätt in den till exakt 90°.
Min undran är bara hur exakt det blir efter några användningar?
Vet själv hur oaktsam man kan vara och både tappa och slänga saker i golvet, kommer då denna lösning verkligen hålla?
Borde man inte sätta en liten trekant/kvartcirkel som förstärkning för att garantera sig om att den förblir 90°. Skulle kännas ganska dumt att använda den och sen efteråt upptccka att den blivit skev.

Bara en fundering :)

Ps. trevligt med lite tips, önskar man hade mer tid över att klura på sånna här saker, får väl bli när man blir glad pensionär eller tjänat en förmögenhet så sin lilla firma ::)

elof skrev:
tjenixen per

Smart grej! gillar speciellt det där med att gå bort ;)

Bara en liten fundering...

Förstår att du säkerligen limmat, pluggat, skurvat, tappat och på alla sätt försökt få förbandet riktigt stadigt efter det att du vid tillverkningen mätt in den till exakt 90°.
Min undran är bara hur exakt det blir efter några användningar?
Vet själv hur oaktsam man kan vara och både tappa och slänga saker i golvet, kommer då denna lösning verkligen hålla?
Borde man inte sätta en liten trekant/kvartcirkel som förstärkning för att garantera sig om att den förblir 90°. Skulle kännas ganska dumt att använda den och sen efteråt upptccka att den blivit skev.

Bara en fundering :)

Ps. trevligt med lite tips, önskar man hade mer tid över att klura på sånna här saker, får väl bli när man blir glad pensionär eller tjänat en förmögenhet så sin lilla firma ::)
Det är just därför man skär ut en vinkel i en plywood....:)

Jag förstår inte poängen med den. När blir det egentligen ett problem att vinkeln tippar?
När man väl lägger dit vinkeln är det dags att märka på/skära och då står man där och håller i den. Hålla i den måste man ju göra om den ska ligga still..

Hej!

Elof, Du kanske kommer ihåg, att jag tidigare visade ett bord för sticksågen. Det var noll svar på den tråden.

Det visade sig att man kunde såga väldigt noggrant efter parallellanslag och kapanslag, och det var vid provning av bordet som vinkelhaken kom till. Haken är enbart limmad, och de klenare ribborna är ditlimmade i efterhand uppstyrda av större vinkelhake i metall.

Den i trä kan naturligtvis utvecklas med diverse förstärkningar, den är emellertid mjuk och tyst att jobba med. Kontroll av vinkeln sker genom att Du vänder på den och jämför blyertsstrecken.

per

Hej ACME !

Du skriver-- hålla i den måste man ju göra om den skall ligga still.

Det behöver inte jag.

per

Ok, men man jobbar ju där vinkeln ligger och så svårt är det inte att ha ena handen på vinkeln och den andra på gipskniven, pennan, eller vad man nu skall använda.
Jag håller mig till Goldblattvinkeln.

Klipper in... <En ganska trevlig present "när man skall gå bort". (Ej avlida)>

Och till de man inte vill träffa igen så ställer man in den i 88 grader eller limmar vinkeln med silikon *ler*

/Kent

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Hej Snickarboden!

Du har lyckats få in väldigt mycket humor i Ditt inlägg, och jag bubblar invärtes och tackar. Verkligen roligt i all snö.

Ditt förslag har också en allvarlig sida, jag skall börja sortera mina vänner, en del är tvåkomponenta, andra silikondementa.

per

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.