Hej

Vet någon om det finns någon vinkelchuck samt excenterchuck som är "universal" och passar till de flesta skruvdragare.
Dessa skulle underlätta oerhört i vissa situationer. Typ sådana som Festool har till sina dragare.

/Dregen

Har någon testat denna vinkelchuck som säljs både på Jula och CO?

Jag behöver ta upp några ventilationshål i ett köksskåp och behöver för ändamålet en vinkel.... För 350-380sek förväntar jag mig dock att denna pryl håller resten av livet, eller iaf rätt länge och funkar jäkligt bra.

Erfarenheter någon?

Jag har en sådan. Funkar bra. Dock så är den lite klumpig, så det är förvåannsvärt många lägen man inte kommer åt med den heller. Dvs "bollen" plus schuck plus min borr eller vad jag nu sätter på den tar för mycket plats för att komma in i utrymmet.

Hur länge den håller kan man ju fråga sig, men den verkar ganska robust.

Ok. Jag har 25-26cm på höjden - räcker det? I värsta fall kan jag iofs borra lite snett men det skulle ju kännas bättre att få vinkelräta hål. Jag behöver borra med en vanlig dosborr....

Har också en sådan där Orbiter och har använt den vid några tillfällen med gott resultat, men den är klumpig med sin stora boll och handtag även om allt kan ställas i vilken vinkel som helst.
Nyfiken som man är så har jag givetvis plockat isär hela makapären för att kolla kvalitet och konstruktion... jodå, det är riktiga maskinskurna metalldrev och mässingbussningar på axlarna, det enda som inte känns helt ok är spännbågen av plast och handtagets låsmekanism som ska nypa ihop bollhalvorna.

MathiasS

En kvalitetsgrej som säkert överlever oss alla. Jag köpte min omkring 1960, och jag är ganska säker på att den fortfarande finns hos AEG.

43 mm halsdiameter på maskinen och 17 mm enligt bild. Bosch tror jag har 18 mm i syfte att göra det "enklare" för oss. Men det går bra att slipa ner till 17 vilket jag gjort på en grön.

per

• 20 fototeknik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20 fototeknik 008.jpg
    Skapa konto
Jag tackar för era tips!

Värdefullt om Du visar hur det hela slutar. Det är ju det vi andra lär oss på!

per

Det blev fel igår, och fel skall rättas till.

Båda maskinerna har 17 mm nyckeltag. Ett skjutmått på AEG visar 20 mm. På Bosch är detta mått 21 mm. Om tillbehör passande AEG skall användas på en Bosch måste måttet 21 minskas till 20 mm, och det var den slipningen jag nämnde i tidigare inlägg.

per

• 20 fototeknik 011.jpg
    Skapa konto
pernitta skrev:
Värdefullt om Du visar hur det hela slutar. Det är ju det vi andra lär oss på!

per
Ja, tyvärr kan jag inte bjuda på någon rafflande upplösning på detta drama. Min avsikt var att borra nya ventilationshål för kylskåpet (helintegrerat med snickeriluckor) i skåpet som ligger ovanpå kylen. Jag har haft lite problem med att avfrostningen inte fungerat. Nu visade det sig att jag inte, som jag först trodde, glömt att ta upp hål i överskåpet utan feler var sannolikt en hylla som inte används men som ej heller fått ventilationsutrymmer urkapat. Nu är det fixat och då behövs inga hål göras i omöjligt trånga utrymmen......

Jag ska dock spara tipsen till nästa gång jag ska borra på omöjliga ställen och DÅ återkommer jag med rapport!

Låna/hyr av någon som har en Festool!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.