Hej, håller på att bygga ett oisolerat förråd på 6 kvm men har fastnat lite med taket. Blir osäker på om jag sågat vinkeln rätt på takreglarna? Jag gjorde en mall där jag hade 12 grader och la emot enligt bild och sen sågade efter det. Men det känns ändå inte rätt och som om råsponten inte kommer följa takreglarna. Vad har jag gjort fel?
Ville du ha vindskivor utan lutning? Har du monterat takreglarna upp och ned?
PS. jag frågar alltså om du egentligen tänkt dig mitten-exemplet i @Alexander HB inlägg ovan. Där behöver man sned-klyva den tvärgående regeln för att få allt att linjera.
PS. jag frågar alltså om du egentligen tänkt dig mitten-exemplet i @Alexander HB inlägg ovan. Där behöver man sned-klyva den tvärgående regeln för att få allt att linjera.
Toppen, tack snälla. Känns rimligt.A Alexander HB skrev:
Nu sticker takreglarna ut ca 15 cm från huset. Eftersom jag måste kapa ytterligare så blir det ännu mindre. Men det kanske blir mest estetiskt? Spelar inte så stor roll rent tekniskt med regn?
jag har bara byggt med att avsluta takreglarna med brädor vid takfot och nock, inte ytterligare reglar, och eftersom brädorna sticker ner en bit ser det inte alls konstigt ut. Sen ska det kanske dit underslagsbrädor också, det kan bli lite tokigt om man som TS har en regel istf endast bräda som avslut.A Alexander HB skrev:
Liknande trådar
-
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takvinkel tegel
Tak & Vind -
Räkna ut vinkel på ett enkelt sätt? För garderob att passa i snedtak.
Vinkel snedtak
Mäta vinkel på takbalk för uterum
Altan & Uteplats